Μέσα στον Ιούνιο ταξιδέψαμε στον θαλασσινό βυθό με το βιβλίο ‘’Βυθός ώρα μηδέν’’ από τι ς Εκδόσεις Οσελότος της Αλιμιώτισσας συγγραφέως –εκπαιδευτικού, διευθύντριας σχολείου Δέσποινας Κασάπα.(Εικονογράφος του βιβλίου Γιούλη Τάκου)
*Της Ανδρονίκης Ατζέμογλου
Το θέμα
μας
Ο σχολικός εκφοβισμός, αποτελεί ένα ευαίσθητο θέμα που διαδραματίζεται αρκετές φορές
μέσα και έξω από τις σχολικές πύλες.
-
Στην εκπομπή Ροή του icon radio
παρουσιάσαμε με την Γιώτα Λιόγα το θέμα αυτό και η ανθοθεραπεύτρια μας μίλησε για τον φόβο και τρόπους αντιμετώπισης του με βότανα.
Τι είναι τελικά ο
φόβος;
«Όνομα ουσιαστικὸν
στην αρχή ενικός αριθμός
και μετά πληθυντικός
οι φόβοι.
Οι φόβοι
για όλα από δω και πέρα…»
Κική Δημουλά
-
Η παρουσίαση του βιβλίου πραγματοποιήθηκε
και στο βιβλιοπωλείο Mafalda της Φωτεινής Κατεβά στον Άλιμο
και μέσα από το βιωματικό θεατρικό παιχνίδι από την Κατερίνα Μαρία Σαλταούρα ,εμψυχώτρια-
θεατροπαιδαγωγό, εκπαιδευτικό ηθοποιό.(Σε εξωτερικό χώρο) παρουσία των μικρών
μας φίλων.
-
Με το σύνθημα του ψυχολόγου Olweus
«κανένα παιδί δεν πρέπει να ντρέπεται και να φοβάται ‘’κλειδώσαμε
τον φόβο έξω το οπτικό, αλλά και συναισθηματικό πεδίο
του παιδιού. Έναν φόβο που ως άλλη Λερναία Ύδρα παίρνει διάφορες μορφές
ως σωματικός, λεκτικός, ,ηλεκτρονικός εκφοβισμός.
Αναλύσαμε τις μορφές του εκφοβισμού με την συγγραφέα Δέσποινα Κασάπα.
-
Πρώτον: Όσο τον αποσιωπούμε .τόσο αυτός θεριεύει. Ο θύτης
νιώθει ισχύ και ικανοποίηση ψυχική
όταν κυριαρχεί με τους δικούς του
τρόπους πάνω στο θύμα. Θέλει το πλήξει
σύμφωνα με με τον Rigby (2008). Η επανάληψη
και ευχαρίστηση είναι τα χαρακτηριστικά
μιας τέτοιας βίαιης πράξης . Η επιβεβαίωση του, είναι ο απώτερος του στόχος. Οι
θύτες ίσως προέρχονται από έναν προβληματικό οικογενειακό περιβάλλον.
-
Δεύτερον: Το θύμα πάλι βρίσκεται σε αδυναμία ,με χαμηλή
αυτοεκτίμηση .Συνήθως, εξαιτίας της βίαιης συμπεριφοράς, την οποία δέχεται. Αυτή εκδηλώνεται με πτώση της
σχολικής του βαθμολογίας, αλλά και
μεγάλη δυσφορία και ανησυχία στο να επισκεφτεί το σχολείο ευχάριστα.
-
Τρίτον: Η Τρίτη ομάδα είναι οι παρατηρητές, που γίνονται μάρτυρες της της
βιαιότητας. Δεν αντιδρούν ,γιατί και οι ίδιοι μπορεί να δεχτούν το μένος
του θύτη και εύκολα να γίνουν θύματα μη θέλοντας να στοχοποιηθούν.
Η
συγγραφέας-εκπαιδευτικός-διευθύντρια σε σχολείο του Αλίμου Δέσποινα Κασάπα, της
μίλησε για της τρόπους αντιμετώπισης στο σχολικό περιβάλλον από της εκπαιδευτικούς,
αλλά και στο σπίτι από το οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και την
αντιμετώπιση και βοήθεια που πρέπει να δοθεί από την πολιτεία.
Είναι ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα και
μεγάλο πλήγμα για τον ψυχισμό του κάθε παιδιού. Το παιδί του άλλου ,είναι
και δικό της παιδί, γιατί τα παιδιά του κόσμου είναι οι αυριανοί σπόροι της της γενιάς που θα δώσουν πνοή σε έναν
κόσμο καλύτερο και πιο ελπιδοφόρο. Όλοι οι εμπλεκόμενοι , τα ίδια τα παιδιά, οι
οικογένειες της , οι εκπαιδευτικοί ,αλλά και πολιτεία πρέπει να σκύψουν με προσοχή για την λύση αυτού του προβλήματος. Μέσα από ομάδες θεατρικού
παιχνιδιού του ΚΕΘΕΑ που πλαισιώνεται από έμπειρους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
και μέσα από την ανταλλαγή ρόλων
θύματος (καταπιεζόμενου) και θύτη(καταπιεστή) μαθαίνει το παιδί και
προβληματίζεται για το θέμα του σχολικού εκφοβισμού με σύνθημα ΄Δε φοβάμαι έχω φίλους, εσύ;”
Της ακολουθήσουμε
το σύνθημα της συγγραφέως Δέσποινας Κασάπα:
-
«Μια φορά κι έναν καιρό μες στον πολύχρωμο βυθό
μικρή ιστορία ξεκινά… με ήρωες ψάρια και φυτά. Θα πρέπει να ‘μαστε σωστοί, να
μη χλευάζουμε, γιατί μπορεί να ’ρθεί κάποια
στιγμή και να βρεθείς στη θέση αυτή. Όπως κι οι ήρωες θα πιαστούν αλλά μετά θα…
το σκεφτούν, πικρά θα μετανιώσουν, συγγνώμη θα ζητούν να δώσουν. Θα πρέπει
αγάπη να ‘χουμε τον κόσμο για ν’ αλλάξουμε, με καλοσύνη στην ψυχή, αγαπημένοι
μια ζωή. Γιατί η ζωή μας είναι ωραία, μόνο αν είμαστε παρέα! ¨»
Ακούστε όλη την ραδιοφωνική εκπομπή με την συγγραφέα Δέσποινα Κασάπα.
0 Σχόλια