ΚΤΕΛ: Ραγδαίες εξελίξεις όσον αφορά τη μεταφορά των πολιτών.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Μετά από
πολλά χρόνια αναμονής ξεκινά η διαδικασία ανοίγματος της αγοράς επιβατικών
υπεραστικών μεταφορών.
ΚΤΕΛ: Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής περιμένουν με βάση τις
δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης, τα
γνωστά ορόσημα, να έχει ψηφιστεί η σχετική νομοθεσία μέχρι το τέλος
Σεπτεμβρίου.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση το
σχέδιο νόμου για το άνοιγμα της αγοράς, τον τρόπο με τον οποίο θα γίνονται οι
διαγωνισμοί επιλογής των εταιρειών που θα αναλαμβάνουν το συγκοινωνιακό έργο,
κ.λπ.
ΚΤΕΛ: Τα
νέα δεδομένα
Στο υπουργείο βρίσκονται μεταξύ σφύρας και άκμονος αφού από τη μία πρέπει
να διασφαλίσουν πως θα ανοίξει ουσιαστικά η αγορά και από την άλλη πως δεν θα
μετατραπεί σε ξέφραγο αμπέλι, όπως υποστηρίζουν.
Οι διαπραγματεύσεις με τις υπηρεσίες της Κομισιόν συνεχίζονται ακόμα και
αυτές τις ημέρες με επίκεντρο ορισμένα σημεία του σχεδίου νόμου.
Αντιδράσεις υπάρχουν και από τις εταιρείες τουριστικών λεωφορείων που
εκπροσωπούνται από τη Γενική Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Τουρισμού
(ΓΕΠΟΕΤ). Το σχέδιο νόμου προβλέπει πως εντός διετίας θα έχουν ψηφιστεί /
εγκριθεί όλοι οι όροι για το άνοιγμα της αγοράς.
ΚΤΕΛ: Το
παζάρι για τους σταθμούς…
Το σχέδιο νόμου προβλέπει, μεταξύ άλλων, πως οι υποψήφιοι για να
διεκδικήσουν συγκοινωνιακό έργο στις υπεραστικές επιβατικές μεταφορές πρέπει να
διαθέτουν σταθμούς ή να καταθέσουν εγγυήσεις πως θα έχουν σταθμούς με την ολοκλήρωση
του σχετικού διαγωνισμού.
Ο πρόεδρος της ΓΕΠΟΕΤ Άρης Μαρίνης, που διοικεί την Panolympia, μία από
τις ισχυρότερες εταιρείες στον τομέα των τουριστικών λεωφορείων, υποστηρίζει
πως ουδέποτε θα αδειοδοτήσει μια κρατική υπηρεσία νέο σταθμό!
Συνεπώς, λέει, αυτή η πρόβλεψη λειτουργεί υπέρ των ΚΤΕΛ. Άλλη άποψη έχουν
στο υπουργείο και τονίζουν πως χωρίς σταθμό δε μπορεί να λειτουργήσει εταιρεία
υπεραστικών συγκοινωνιών!
Η
ενδιάμεση λύση
Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν καταθέσει μια ενδιάμεση λύση
που δε βρίσκει σύμφωνούς ούτε τα ΚΤΕΛ, ούτε την κυβέρνηση! Προτείνουν πως αν σε
μια περιοχή (π.χ. Αχαϊα) γίνει διαγωνισμός και αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο
ένας άλλος επενδυτής και όχι τα ΚΤΕΛ, τότε αυτός ο επενδυτής να χρησιμοποιεί,
με βάση προσυμφωνημένους όρους, τον σημερινό σταθμό των ΚΤΕΛ. Το παζάρι
συνεχίζεται πάντως.
Το σχέδιο νόμου έρχεται να αντιμετωπίσει πλήθος στρεβλώσεων στις
επιβατικές υπεραστικές μεταφορές όπως η απουσία κρατικής στήριξης για τις
άγονες γραμμές, αντίστοιχη με αυτή που υπάρχει για το σιδηρόδρομο.
Η απουσία πλαισίου για τις άγονες γραμμές στα λεωφορεία είναι ο κύριος
λόγος για το ακριβό εισιτήριο – από τα ακριβότερα στην Ευρώπη – που πληρώνουν
σήμερα οι Έλληνες στα ΚΤΕΛ αφού στην ουσία επιδοτούν αυτοί (και όχι το δημόσιο)
τα μη εμπορικά δρομολόγια. Κάποιοι στην κυβέρνηση θεωρούν πως το ξεκαθάρισμα
του πλαισίου μπορεί να φέρει και διεθνείς επενδυτές στην αγορά.
Γι’ αυτό και δεν το καλοδέχονται κάποιοι από τα ΚΤΕΛ αν και εμφανίζονται
ως ευνοημένοι!
ΚΤΕΛ:
«Άλλο άνοιγμα αγοράς, άλλο συνθήκες ζούγκλας»
Με τη μάχη να κορυφώνεται αυτές τις ημέρες, με την ΓΕΠΟΕΤ να
προαναγγέλλει προσφυγές στα ελληνικά και διεθνή δικαστήρια και το υπουργείο να
ξεκαθαρίζει πως «άλλο άνοιγμα αγοράς και άλλο συνθήκες ζούγκλας», το ερώτημα
είναι «υπάρχουν ξένοι επενδυτές που ενδιαφέρονται για τις υπεραστικές μεταφοράς
στην Ελλάδα;».
Μέχρι στιγμής δεν έχει εμφανιστεί κάποιος, λένε οι γνωρίζοντες. Οι ίδιοι,
όμως, προσθέτουν πως τρεις – τέσσερις μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι περιμένουν να
ολοκληρωθεί το πλαίσιο και θα εμφανιστούν! Η ιταλική FSI, που ελέγχει την
Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ), έχει, για παράδειγμα, μεγάλη παρουσία στις
υπεραστικές συγκοινωνίες.
Η Ελλάδα δεν έχει μείνει πίσω μόνο στην αναβάθμιση των υπηρεσιών, του
στόλου οχημάτων, της ανάπτυξης συνδυαστικών υπηρεσιών (να συνδέονται τα
δρομολόγια των ΚΤΕΛ με του τρένου), της τηλεματικής, κ.α. στις υπεραστικές
επιβατικές μεταφορές. Τεράστια υστέρηση καταγράφεται και στις εμπορευματικές
οδικές μεταφορές με τη χώρα μας να διαθέτει τον πλέον πεπαλαιωμένο στόλο
φορτηγών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να μην λειτουργεί κανένα εμπορευματικό κέντρο,
να διαθέτει κατακερματισμένη αγορά με πλήθος μικρών εταιρειών που αδυνατούν να
ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες απαιτήσεις των logistics, κ.α.
‘Ερχεται
η «απελευθέρωση»
Σε σύγχρονες βάσεις επιδιώκει να θέσει τη λειτουργία των αστικών και
υπεραστικών ΚΤΕΛ το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το υπουργείο καταθέτει το φθινόπωρο προς διαβούλευση το νομοσχέδιο με
τίτλο: «Δημόσιες υπεραστικές και αστικές τακτικές οδικές μεταφορές επιβατών».
Με το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, που θα συμπληρώσει το υφιστάμενο πλαίσιο
του 2013, επιδιώκεται να ανοίξει ο δρόμος για τη μερική απελευθέρωση της αγοράς
στο πλαίσιο των επιταγών της Κομισιόν.
Η ανάθεση των υπεραστικών γραμμών που εκτελούνται σήμερα από τα ΚΤΕΛ θα
γίνεται με ανοιχτούς διαγωνισμούς ανά γεωγραφική περιοχή. Εκτιμάται ότι οι
πρώτοι διαγωνισμοί θα μπορούν να προκηρυχθούν στις αρχές του 2023.
Ειδικότερα, αντικείμενο του νομοσχεδίου είναι ο σχεδιασμός, η οργάνωση
και λειτουργία δικτύων δημοσίων τακτικών υπεραστικών και αστικών οδικών
επιβατικών μεταφορών που συνδέουν τα αστικά κέντρα μεταξύ τους και εξασφαλίζουν
την οδική μεταφορά επιβατών από οικισμούς προς τα αστικά ή διοικητικά κέντρα ή
προς άλλες περιοχές ή προορισμούς με εργασιακό, εκπαιδευτικό, ιστορικό ή
τουριστικό ενδιαφέρον.
ΚΤΕΛ: Οι
αντιδράσεις του 2018
Υπενθυμίζεται ότι το 2018 είχαν υπάρξει αντιδράσεις εξαιτίας της
πρόβλεψης από την προηγούμενη κυβέρνηση, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής νομοθεσίας
για την αδιάλειπτη παροχή υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος, της ανάληψης αστικών
δρομολογίων στις
δύο πόλεις από τα ΚΤΕΛ με την υπογραφή σχετικής σύμβασης με τους παραπάνω
αρμόδιους φορείς οδικών συγκοινωνιών.
Βάσει αυτής της πρόβλεψης, ενισχύθηκαν μέσα στην πανδημία οι
ελλειμματικοί στόλοι λεωφορείων των δύο πόλεων.
Όσον αφορά τώρα τις υπόλοιπες περιοχές, οι αστικές και υπεραστικές οδικές
μεταφορές με λεωφορεία παρέχονται είτε από Ανώνυμες Εταιρείες, όπως τα ΚΤΕΛ,
είτε από μεμονωμένους μεταφορείς, όπως συμβαίνει συνήθως στα νησιά.
Σημειώνεται ότι τα παραπάνω έχουν ήδη διαμορφωθεί ως θεσμικό πλαίσιο, από
τον νόμο 4199/2013 για τις υπεραστικές μεταφορές και τον 4568/2018 για τις
αστικές μεταφορές, αλλά αυτό που δεν είχε θεσπιστεί είναι ο τρόπος με τον οποίο
θα γίνεται η διαγωνιστική διαδικασία για τις αστικές και υπεραστικές μεταφορές.
Οι
προϋποθέσεις
Επίσης, προκειμένου να συμμετάσχει κάποιος στον διαγωνισμό, όπως
αναφέρεται στο άρθρο 17, θα πρέπει να διαθέτει:
– Τον προβλεπόμενο απαιτούμενο αριθμό λεωφορείων υπεραστικού ή αστικού ή
ημιαστικού τύπου.
– Τις απαιτούμενες εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης.
– Την απαιτούμενη στελέχωση, την εμπειρία στην εκτέλεση των υπεραστικών και
αστικών οδικών επιβατικών μεταφορών.
– Τα συστήματα τηλεματικής και ενιαίας πληροφόρησης και ενιαίας έκδοσης
εισιτηρίων.
Τέλος, με το άρθρο 33 η Ρυθμιστική Αρχή Επιβατικών Μεταφορών (ΡΑΕΜ) που
συστάθηκε και συγκροτήθηκε με το ν.4199/2013, αλλά ουδέποτε συγκροτήθηκε και
λειτούργησε, καταργείται από την ημερομηνία έκδοσης της κοινής απόφασης των
υπουργών Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών. Οι 23 θέσεις Ειδικού
Επιστημονικού Προσωπικού μεταφέρονται στη Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του
υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και οι υπόλοιπες 10 θέσεις μεταφέρονται στη
Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
0 Σχόλια