Νίκος Καραγιάννης
Με επίκεντρο το κυκλοφοριακό στην Αθήνα αλλά και γενικότερα στο λεκανοπέδιο, η πραγματοποίηση νέων οδικών παρεμβάσεων ή ο σχεδιασμός τους έχει εντός των πλάνων και νέες οδικές σήραγγες που υπόσχονται να συμβάλλουν σε μια νέα εικόνα της πόλης και φιλοδοξούν να βελτιώσουν τις μετακινήσεις μας σε αυτήν.
ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Από την
Αττική Οδό, το Ελληνικό μέχρι και το Φάληρο ετοιμάζονται ή
υπολογίζονται υπογειοποιήσεις οι οποίες θεωρούνται από πολλούς απαραίτητες για
τον σχεδιασμό, θα γίνουν τα νέα σημεία ενδιαφέροντος της πρωτεύουσας και οι
κυκλοφοριακές συνθήκες θα αλλάξουν επί τω χείρω αν δεν υπάρξουν αυτές οι
προγραμματισμένες παρεμβάσεις.
Πιο
προχωρημένη από όλες είναι η υπογειοποίηση Ποσειδώνος η οποία εκτιμάται ότι θα
λειτουργήσει το 2026. Παράλληλα έχουμε την μεγάλη αστική σήραγγα Ηλιούπολης,
την σήραγγα για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, την λειτουργία για τις
σήραγγες-φάντασμα στον Ασπρόπυργο αλλά και τις “ψευδο-σήραγγες” στο Φάληρο.
Η
υπογειοποίηση της Ποσειδώνος στο Ελληνικό
Μία ακόμα
εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίπτωση είναι και η υπογειοποίηση που θα γίνει σε
τμήμα της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Εντάσσεται στα έργα Α`φάσης αξιοποίησης του
Ελληνικού και προβλέπει υπογειοποιημένο το τμήμα που ξεκινά από τα σύνορα
Αλίμου-Αγίου Κοσμά και θα ανυψώνεται και πάλι στο ύψος της Μαρίνας του
Ελληνικού.
Το έργο
αποσκοπεί στην σύνδεση της περιοχής του Αγίου Κοσμά με το παραλιακό μέτωπο
καθώς εκεί προβλέπεται η δημιουργία της τουριστικής περιοχής του
Ελληνικού. Το μήκος της σήραγγας θα είναι περίπου 1,3χλμ και θα
περιλαμβάνει 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, όσες είναι δηλαδή και σήμερα.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σύνθετο έργο λόγω μεγέθους και της γειτνίασης με τη
θάλασσα.
Σήμερα τα
έργα είναι σε πολύ προχωρημένο στάδιο και έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση
της οδικής σήραγγας. Με τους μέχρι σήμερα υπολογισμούς, το υπογειοποιημένο
τμήμα της Ποσειδώνος θα τεθεί σε λειτουργία το 2026.
Η αστική
σήραγγα Ηλιούπολης
Ακόμα μία
νέα υπογειοποίηση αλλά με ένα τελείως νέο άξονα, είναι στα μελλοντικά πλάνα του
υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής
Υμηττού στα πλαίσια των επεκτάσεων της Αττικής Οδού. Το συγκεκριμένο project
παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα αποσυμφορήσει την διασύνδεση
νοτίων-βόρειων προαστίων της πόλης μέσω της Λ.Καρέα. Τι προβλέπεται εκεί; Η
επέκταση της Αττικής Οδού από το ύψος της Κατεχάκη μέχρι τη Λεωφόρο
Βουλιαγμένης μέσω μίας νέας «αστικής σήραγγας».
Εκεί
αναμένεται η δημιουργία μιας “αστικής” σήραγγας μήκους λίγο παραπάνω από 3χλμ,
με 3 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, χωρίς εξόδους, που θα ξεκινά να βυθίζεται
στο ύψος της Καισαριανής (εκεί που τερματίζει σήμερα η Δυτική Περιφερειακή
Υμηττού) και θα καταλήγει σε σύνδεση με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στο ύψος των
συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης, λίγο νοτιότερα από τον σταθμό Μετρό του
Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή θα απαιτεί περίπου 1-2 λεπτά όταν σήμερα πολλές
φορές απαιτούνται μέχρι και 30 λεπτά σε ώρες αιχμής.
Η
Λεωφόρος Κύμης και οι σήραγγες στον Ασπρόπυργο
Παράλληλα
έχουμε ακόμα δύο σήραγγες που τις εντοπίζουμε στα βόρεια και δυτικά προάστια
του Λεκανοπεδίου. Η υφιστάμενη Αττική Οδός αναμένει την επέκταση της
Λεωφόρου Κύμης, μιας και είναι το σημαντικότερο οδικό έργο στην Αττική. Με το
έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό bypass στο “δύσκολο” τμήμα της Αττικής Οδού και θα
αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης η οποία σηκώνει όλο το βάρος των
μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού.
Στα έργα
περιλαμβάνονται ανοιχτά τμήματα αλλά και σήραγγες για την επέκταση της. Πιο
συγκεκριμένα, περιλαμβάνεται μια σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους
1,25 km περίπου) αλλά και μια σήραγγα διά της μεθόδου εκσκαφής και επανεπίχωσης
(Cut & Cover) (ενδεικτικού μήκους 1,15 km περίπου). Να θυμίσουμε πως ο
σχετικός διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη αλλά έχει μπλοκαριστεί με προσφυγή στο
ΣτΕ από τον Δήμο Ηρακλείου Αττικής.
Επίσης
έχουμε τις σήραγγες στον Ασπρόπυργο οι οποίες έχουν κατασκευαστεί εδώ και πολλά
χρόνια αλλά δεν έχουν λειτουργήσει. Είναι μέρος του πλάνου για τον Τριπλό Κόμβο
Σκαραμαγκά, έργο που βγάζει από τα συρτάρια το υπουργείο Υποδομών και
Μεταφορών. Ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα βγει στον αέρα το 2025 και με την
ολοκλήρωση του προβλέπεται και η λειτουργία για τις σήραγγες-φάντασμα της
περιοχής.
Οι
“σήραγγες” στο Φάληρο
Στην περιοχή
του Φαλήρου, έχουμ ήδη κατασκευασμένες δύο “ψευδο-σήραγγες”. Στην Α`φάση των
έργων της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, είδαμε στη θέση της ελεύθερης λεωφόρου
Ποσειδώνος, να δημιουργείται μία νέα αλλά με μία σημαντική διαφορά, δυο
επίγειες προς το παρόν σήραγγες δεσπόζουν στο τμήμα μεταξύ του ΣΕΦ και της
συμβολής με την Λ.Συγγρού.
Σήμερα
δείχνουν να μην έχουν νόημα αλλά στην ολοκληρωμένη μορφή της παρέμβασης πάνω από
αυτές τις σήραγγες θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο παράκτιο πάρκο 240 στρεμμάτων.
Στο σχεδιασμό του έργου, προκειμένου να επιτευχθεί μία ενοποίηση με την περιοχή
του Φαλήρου και της Καλλιθέας, επιλέχθηκε να “σκεπαστούν” δύο τμήματα του
αυτοκινητόδρομου.
Αυτό οδήγησε
στην κατασκευή αυτών των δύο μικρών σηράγγων όπου όταν ολοκληρωθεί η παρέμβαση
θα είναι κάτω από το πάρκο. Παράλληλα, κάτω από το πάρκο προβλέπεται να είναι
και η δημιουργία θέσεων στάθμευσης όσων επιλέγουν τον προορισμό αυτό για να μην
δημιουργείται “ασφυξία” στα γύρω στενά.
Η Β` φάση του έργου θα υλοποιηθεί από την Περιφέρεια Αττικής μέσα στην επόμενη τριετία καθώς ο σχετικός διαγωνισμός είναι προ των πυλών με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Το νέο αυτό παράκτιο πάρκο θα συνδέεται μέσω της Εσπλανάδας με το Κέντρο Πολιτισμού, Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, δημιουργώντας μαζί με το χώρο του Φλοίσβου, ένα ενιαίο χώρο αναψυχής που θα ξεκινά από το ΣΕΦ και θα καταλήγει στο Παλαιό Φάληρο.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
0 Σχόλια