«Πράσινο φως» για την επόμενη φάση του διαγωνισμού για το ΣΔΙΤ των 421 εκατ. ευρώ. Στόχος η ανάδειξη του αναδόχου εντός του 2025. Ποιες εταιρείες ενδιαφέρονται. Ποια υπουργεία θα μεταφερθούν.
Στην επόμενη
φάση περνά το ΣΔΙΤ των 421 εκατ. ευρώ για τη
δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στις πρώην
εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στη Δάφνη. Ο διαγωνισμός που «τρέχει»
η μονάδα συμβάσεων στρατηγικής σημασίας του Υπερταμείου,
μετά την απορρόφηση του ΤΑΙΠΕΔ, μπαίνει στην πιο καθοριστική φάση,
παρότι βρίσκεται μεταξύ δικαστικών συμπληγάδων και καθυστερήσεων
στη μετεγκατάσταση των υφιστάμενων «ενοίκων» του ακινήτου.
Οι
μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας έχουν ήδη εκδηλώσει
το ενδιαφέρον τους για το έργο. Το «παρών» στην πρώτη φάση έδωσαν
οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ και Metlen-Intrakat (νυν
AKTOR). Μέσα σε ενάμιση μήνα από την προεπιλογή, η β’ φάση του
διαγωνισμού βρίσκεται προ των πυλών, καθώς το υπουργείο Εθνικής
Οικονομίας και Οικονομικών ενέκρινε το τεύχος και την πρόσκληση
συμμετοχής στον ανταγωνιστικό διάλογο.
Πρόκειται
για το κυρίως μενού του μεγάλου διαγωνισμού, αφού σε αυτή τη φάση θα οριστικοποιηθούν,
με τη συμβολή των υποψηφίων μνηστήρων, τα τεχνικά χαρακτηριστικά και
οι οικονομικοί όροι της 30ετούς σύμπραξης δημοσίου-ιδιωτικού
τομέα.
Παρά
τις αρχικές εξαγγελίες ότι η μετεγκατάσταση των φορέων
στο «Ανδρέας Λεντάκης» θα άρχιζε το 2026, η
καθυστέρηση στην έναρξη του διαγωνισμού έφερε νέα δεδομένα. Στόχος είναι η
ολοκλήρωση του διαγωνισμού εντός του έτους, παρά τα ιδιαίτερα στενά περιθώριο,
ώστε ο ανάδοχος να εγκατασταθεί εντός του 2026.
Το σχέδιο
και οι ενστάσεις
Το πρότζεκτ,
εκτιμώμενης αξίας 421 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), θα δημιουργήσει έναν νέο διοικητικό
«πυρήνα», καθώς εννέα υπουργεία και δημόσιοι φορείς θα
μεταφερθούν από το κέντρο της Αθήνας στο ακίνητο των 154
στρεμμάτων της ΕΛΒΟ-ΠΥΡΚΑΛ στον δήμο Δάφνης-Υμηττού. Η
σύμβαση σύμπραξης αφορά στη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και
συντήρηση του κυβερνητικού πάρκου, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης ενός μεγάλου
αστικού πάρκου.
Στόχος του
φιλόδοξου -και πρωτοφανούς για τα ελληνικά δεδομένα- εγχειρήματος, που έχει
ένθερμους υποστηρικτές αλλά έχει συγκεντρώσει και αντιδράσεις, είναι η αποσυμφόρηση
του κέντρου της πόλης. Στο νέο «διοικητήριο» πρόκειται να μεταφερθούν
τα υπουργεία Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και
Ενέργειας, Εργασίας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας, Τουρισμού, Πολιτισμού και
Εσωτερικών, καθώς και φορείς (ΑΑΔΕ, Υπερταμείο, ΤΑΙΠΕΔ, ΕΤΑΔ).
Σήμερα,
αυτές οι υπηρεσίες είναι διασκορπισμένες σε 127 κτήρια στο
κέντρο, κατά 85% μισθωμένα, ενώ διευθύνσεις τους
βρίσκονται ακόμα σε Πειραιά, Μαρούσι, Χολαργό. Τα μισθώματα και τα
λειτουργικά κόστη για τη στέγαση των εν λόγω υπηρεσιών ανέρχονται ετησίως
σε 33,16 εκατ. ευρώ. Το δημοσιονομικό όφελος από
τη μετεγκατάστασή τους υπολογίζεται σε 1 δισ. ευρώ σε
βάθος 30ετίας.
Παράλληλα,
θα αναπτυχθεί ο πρώτος αειφορικός υπερτοπικός πόλος διοίκησης της
χώρας που θα λειτουργήσει ως «πνεύμονας πρασίνου», αφού θα περιβάλλεται
από 80 στρέμματα πρασίνου και θα διαθέτει 40 στρέμματα
κοινόχρηστων χώρων.
Από την
πλευρά τους, φορείς και πολίτες της ευρύτερης περιοχής έχουν προσφύγει
στο ΣτΕ για την ακύρωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του
έργου. Ένας από τους κύριους άξονες της κριτικής προς το σχέδιο της κυβέρνησης
για την ΠΥΡΚΑΛ παραμένει η περαιτέρω κυκλοφοριακή επιβάρυνση της
ήδη επιβαρυμένης αστικής περιοχής του δήμου Δάφνης – Υμηττού.
Γεγονός που
αναγνωρίζεται και στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ)
του έργου, κυρίως λόγω της καθημερινής μετακίνησης 14.000 υπαλλήλων,
καθώς και πολιτών. Στο εγκεκριμένο Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ)
επισημαίνεται ότι για να αντιμετωπισθούν οι επιπτώσεις στον κυκλοφοριακό
φόρτο και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, πέραν της
χρήσης των προβλεπόμενων χώρων στάθμευσης εντός ακινήτου και του
υφισταμένου σταθμού μετρό θα πρέπει να γίνουν και άλλες
παρεμβάσεις.
Ειδικότερα,
να προσαρμοστεί το οδικό δίκτυο για να απορροφήσει την
επιβάρυνση, να κατασκευαστούν πεζόδρομοι και οδοί ήπιας κυκλοφορίας,
να γίνει διαχείριση της στάθμευσης στους γύρω δρόμους που
συνδέονται με κεντρικές αρτηρίες.
Η
αποδέσμευση του ακινήτου
Εντωμεταξύ,
αν και με αργούς ρυθμούς προχωρούν τα προπαρασκευαστικά
βήματα για την απελευθέρωση του ακινήτου. Προϋπόθεση αποτελεί η μετεγκατάσταση
των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) Υμηττού, σε άλλες εγκαταστάσεις.
Υπενθυμίζεται ότι ο σχετικός διαγωνισμός που είχε βγάλει το PPF με προορισμό
τότε τη Μάνδρα ακυρώθηκε. Τώρα είναι στα χέρια της διοίκησης
των ΕΑΣ η απόφαση για το πού είναι καλύτερο να μετακινηθούν οι διοικητικές
υπηρεσίες, με το Λαύριο να παραμένει μία επιλογή.
Όσο για την
απελευθέρωση του ακινήτου, που απαιτείται για να ξεκινήσει οποιαδήποτε
κατασκευαστική εργασία για το νέο κυβερνητικό πάρκο, το PPF ξεκίνησε τις
προηγούμενες ημέρες την πρώτη ηλεκτρονική δημοπρασία παρωχημένου
εξοπλισμού των ΕΑΣ. Πρόκειται για την εκποίηση μέσω πλειοδοτικής διαδικασίας,
δια της πλατφόρμας cosmoONE, 109 μηχανημάτων.
Ο δρόμος για
την απομάκρυνση του αποχαρακτηρισμένου ανενεργού εξοπλισμού,
που θα κατευθυνθεί εν προκειμένω για σκραπ, άνοιξε την περασμένη
άνοιξη με τροπολογία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που
έδωσε τη δυνατότητα αυτή στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο εντωμεταξύ απορροφήθηκε από το
Υπερταμείο.
Ως
καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος έχει ορισθεί η 4η Φεβρουαρίου.
Εντός 25 ημερολογιακών ημερών από την εν λόγω ημερομηνία, το
PPF οφείλει να έχει προβεί στον έλεγχο του φακέλου των δικαιολογητικών
συμμετοχής κι εν συνεχεία να ορίσει σε διάστημα το ανώτερο 10 εργασίμων
ημερών την ημέρα της δημοπρασίας.
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
0 Σχόλια