Πρόκειται αναμφισβήτητα για μία μεγάλη επένδυση - ιδιαίτερα σε αυτήν την αναπάντεχη, ιδιαίτερα κρίσιμη για την Χώρα χρονική περίοδο. «Νέα εικόνα», νέες θέσεις εργασίας, νέες προοπτικές.
Τοπικές κοινωνίες, ωστόσο, με τους Δήμους και τους αιρετούς επικεφαλής
τους - εξίσου αναμφισβήτητα - να παρέχουν σημαντικότατες υπηρεσίες - όχι μόνο
σ’ αυτήν την αναπάντεχη, ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊού
- αλλά επί έτη, γνωρίζοντας κατά συνέπεια καλύτερα απ’ όλους, τις ανάγκες των
τόπων τους, τις ανάγκες των δημοτών και των κατοίκων αυτών.
Τέσσερις Δήμαρχοι λοιπόν - Μαρία Ανδρούτσου Αγίου Δημητρίου,
Γιώργος Παπανικολάου Γλυφάδας, Γιώργος Χατζηδάκης Ηλιούπολης και Ανδρέας
Κονδύλης Αλίμου - συναντήθηκαν την 16η Ιουνίου και συζήτησαν τόσο για
το θέμα του Ελληνικού, όσο και για θέματα, που αφορούν τους Δήμους τους, από
κοινού.
Έτσι, απαντούν στο Π+Π (Epoli.gr) σε ισάριθμες μ’ αυτούς, 4
κοινές ερωτήσεις. Ερωτήσεις, που περιλαμβάνουν τόσο την «αφορμή»-τιτλοφορία
του άρθρου, όσο και αυτό που γράφτηκε λίγες σειρές παραπάνω - την διαχρονική
παροχή σημαντικότατων υπηρεσιών των Δημάρχων - παρουσιάζοντας τα έργα που
εκτελούνται αυτή τη στιγμή στους Δήμους τους, αλλά και αυτών που ακολουθούν.
Οι ερωτήσεις
- Οι απαντήσεις
1. Πρωτοβουλία
συνεργασίας για θέματα που απασχολούν τους Δήμους σας, με ενδεχόμενο κάποια απ’
αυτά να αφορούν και τους τέσσερις από κοινού. Ποια εξ’ αυτών τέθηκαν από την
πλευρά σας στη συνάντηση τής 16ης Ιουνίου, ποια η κατάληξη και ποια η «επόμενη
μέρα» αυτής;
Μαρία Ανδρούτσου: «Πράγματι,
στη συνάντηση που είχαμε με τους Δημάρχους του Αλίμου, της Ηλιούπολης και της
Γλυφάδας, θέσαμε όλες τις άμεσες προτεραιότητες που περιλαμβάνουν τη συνολική
αναβάθμιση των νοτίων προαστίων, αλλά και την από κοινού διαχείριση του μέλλοντος
της περιοχής και της νέας πραγματικότητας που θα επέλθει με την επένδυση του
Ελληνικού. Μοιραστήκαμε την κοινή μας αγωνία και ανησυχία για την κυκλοφοριακή
επιβάρυνση που θα υποστούν οι πόλεις μας στους κεντρικούς τους άξονες
(Κατεχάκη, Ποσειδώνος, Βουλιαγμένης, Αγίου Δημητρίου) κυρίως κατά τη διάρκεια
κατασκευής του έργου, αλλά και για την τοπική επιχειρηματικότητα που θα πληγεί
για ακόμη μια φορά από τα μεγάλα, κλειστού τύπου εμπορικά κέντρα.»
Γιώργος Χατζηδάκης: «Εξετάσαμε
μαζί με τους άλλους συναδέλφους τα σημερινά και τα μελλοντικά προβλήματα και
έτσι θα συνεχίσουμε να διευρύνουμε τη συνεργασία μας, ώστε να διασφαλίσουμε από
κοινού, το μέλλον όλων των νοτίων προαστίων.
Ένα μεγάλο έργο σαν το «Ελληνικό», απαιτεί γενικότερους σχεδιασμούς, που
όπως βλέπουμε δεν έχουν γίνει και εκ των πραγμάτων η συμμετοχή όλων των Δήμων
είναι απαραίτητη, ακόμα και όσων - χωρίς να είναι ακριβώς όμοροι - επηρεάζονται
ολοφάνερα.
Το μήνυμα της συνάντησης "Η ισχύς εν τη ενώσει", αποδίδει
ακριβώς το πνεύμα αυτής της συνάντησης, που θα πάρει μόνιμο θεσμικό χαρακτήρα.»
Ανδρέας Κονδύλης: «Η
συνεργασία μας αφορά όλες τις μεγάλες προκλήσεις για τη Νότια Αθήνα, όπως τα
έργα υποδομών, η οικονομική και τουριστική ανάπτυξη, οι επενδύσεις, η στήριξη
των πολιτών μας μέσα στη μεγάλη υγειονομική κρίση που περνάμε.
Το σκεπτικό μας είναι ότι με συνεργασία μπορούμε να συμπληρώνουμε και να
δυναμώνουμε ο ένας τις Μελέτες, τις προτάσεις και τον σχεδιασμό του άλλου, και
όλοι μαζί να πάμε τον τόπο μας μπροστά. «Η ισχύς εν τη ενώσει», όπως
συνηθίζουμε να λέμε.
Όσον αφορά τον Άλιμο, τα κυριότερα θέματα που μας απασχολούν αυτό το
διάστημα, είναι επιγραμματικά:
- Η
διαχείριση των απορριμμάτων με σύγχρονο, οικολογικό και οικονομικό τρόπο.
Απαιτείται η ανέγερση ΣΜΑ και ΚΔΑΥ, σύμφωνα και με τον Εθνικό Σχεδιασμό
για τα απορρίμματα.
- Η
δημιουργία Δημοτικού Κοιμητηρίου. Ο Δήμος μας δεν διαθέτει Κοιμητήριο, με
αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουμε απερίγραπτα κοινωνικά και υγειονομικά
προβλήματα.
- Η
επένδυση-ανάπλαση στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού - Αγ. Κοσμά.
- Η
επένδυση-ανάπλαση στη Μαρίνα Αλίμου, τη μεγαλύτερη Μαρίνα της Ελλάδας.
- Οι
διαδημοτικές συμπράξεις κάθε μορφής (Σύνδεσμος, Αναπτυξιακή Εταιρεία,
Προγραμματική Σύμβαση κ.ά.) για την από κοινού διεκδίκηση κονδυλίων από το
ΕΣΠΑ και το Κράτος, αλλά και για την από κοινού ανάπτυξη υπηρεσιών (π.χ.
διαδημοτική Πολεοδομία).»
Γιώργος Παπανικολάου: «Είμαστε
τέσσερις Δήμαρχοι με κοινές ανησυχίες, προβληματισμούς, αλλά και με το βλέμμα
στραμμένο σταθερά στο μέλλον, στην ανάπτυξη της περιοχής μας, στη βελτίωση της
ποιότητας ζωής για τους κατοίκους και για τις γενιές που έρχονται.
Είναι πολύ μεγάλης σημασίας να υπάρχει καλό επίπεδο συνεννόησης και
συνεργασίας ανάμεσα στους Δημάρχους της νότιας Αττικής, μία περιοχή που θα
αλλάξει ριζικά όψη, προς το καλύτερο, τα επόμενα χρόνια, με τα έργα που
γίνονται και με εκείνα που σχεδιάζονται.»
2. Δύο
βδομάδες σχεδόν μετά τη συνάντηση, εγκαίνια από τον Πρωθυπουργό τού μεγάλου
έργου τού Ελληνικού. Τι περιμένετε από την «εμβληματική» - όπως την χαρακτήρισε
ο Πρωθυπουργός - επένδυση για τον Δήμο σας;
Γ.Χ.: «Η επένδυση
του Ελληνικού βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας τον τελευταίο καιρό αλλά
με έναν τρόπο που δεν καλύπτει όλες τις πτυχές των αλλαγών που θα φέρει στην
καθημερινότητα των κατοίκων της περιοχής και φυσικά και της πόλης μας, της Ηλιούπολης.
Οι κατεδαφίσεις άρχισαν - όπως άρχισαν - αλλά απέχουμε πολύ από την
έναρξη του έργου.
Θα περιμέναμε να έχουν περιληφθεί στη σύμβαση της επένδυσης, οι χώροι για
τις απαραίτητες δημοτικές υποδομές, που θα διευκόλυναν όχι μόνο την επένδυση
και τον Δήμο που κυρίως την περιλαμβάνει, αλλά και διαδημοτικές, όπως αυτές της
διαχείρισης των απορριμμάτων και της ανακύκλωσης, χώρος για διαδημοτικό
κοιμητήριο, για την ενεργειακή της επάρκεια, κ.λπ.»
Α.Κ.: «Μεγάλες
αλλαγές προς το καλύτερο: Μητροπολιτικό Πάρκο με πολύ πράσινο και αθλητισμό,
ανάπλαση της παραλίας μας στον Άγιο Κοσμά, θέσεις εργασίας, προσέλκυση
τουρισμού, περισσότερη ποιότητα ζωής στην Αθηναϊκή Ριβιέρα.
Επιτρέψτε μου, ωστόσο, εδώ να επισημάνω κάτι: Ως αιρετοί έχουμε ευθύνη,
όχι απλώς να περιμένουμε «από τα έτοιμα» καλά που θα φέρει η επένδυση, αλλά να
δραστηριοποιηθούμε, για να φέρουμε κι εμείς προστιθέμενη αξία στην περιοχή,
π.χ. να αξιοποιήσουμε τους κοινωφελείς χώρους μέσα στο πρώην αεροδρόμιο με δικά
μας έργα υποδομών. Και βέβαια, να αντιμετωπίσουμε και τις παρενέργειες που θα
προκληθούν, π.χ. την αυξημένη κίνηση οχημάτων στην περιοχή μας.»
Γ.Π.: «Η
αξιοποίηση του πρώην διεθνούς αεροδρομίου του Ελληνικού είναι ένα έργο που θα
συμβάλλει στην ανάπτυξη της νότιας Αττικής, αλλά και όλης της Ελλάδας.
Εκτιμώ πως, βούληση όλων είναι το έργο να προχωρήσει γρήγορα, με απόλυτο
σεβασμό στο περιβάλλον και στην κείμενη νομοθεσία, προς όφελος της ευρύτερης
«γειτονιάς» μας.
Οι δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν είναι εύλογο ότι
θα έχουν, όπως συμβαίνει σε κάθε ανάλογη επένδυση, σε σημαντικό βαθμό τοπικό
χαρακτήρα. Δεν είναι όμως μόνο αυτό: Η ανάπτυξη μπορεί και πρέπει να διαχυθεί
στην ευρύτερη περιοχή, προς όφελος όλων των πολιτών.»
Μ.Α.: «Πιστεύω
βαθιά πως με αυτή την «εμβληματική» επένδυση του Ελληνικού χάθηκαν πολλές και
μεγάλες ευκαιρίες για τους Δήμους των Νοτίων προαστίων.
Σε αυτήν την τεράστια δημόσια περιούσια που ιδιωτικοποιήθηκε, δεν
κατάφεραν να «χωρέσουν» οι ανάγκες των πόλεων που για 10ετίες αποτελούσαν πάγια
αιτήματα των Δημάρχων προς όλες τις Κυβερνήσεις. Να αναφέρω μόνο πως, σε έναν
τόσο μεγάλο χώρο θα μπορούσε επιτέλους να χωροθετηθεί μία σύγχρονη εγκατάσταση
για τη μεταφόρτωση και τη διαχείριση των απορριμμάτων των Νοτίων προαστίων, μία
εγκατάσταση που σαφώς θα είχε όλες τις περιβαλλοντικές διασφαλίσεις και θα
έδινε μια ανάσα στους Δήμους σε αυτό το χρόνιο ζήτημα. Κάτι που δυστυχώς δεν
έγινε, όπως δεν έγινε και ένα σύγχρονο διαδημοτικό κοιμητήριο, που τόσο πολύ
ανάγκη είχαν τα νότια προάστια. Η δική μας διεκδίκηση εξάλλου, αφορά
αντισταθμιστικά οφέλη από τη λειτουργία καζίνο, ώστε να διανεμηθούν με
κοινωνικό πρόσημο ευρύτερα στους Δήμους των Νοτίων προαστίων.»
3. Με
δεδομένη τη θετική στάση σας για το νέο Ελληνικό, υπάρχουν σημεία προσοχής, που
ενδεχόμενα δημιουργήσουν προβλήματα στον Δήμο σας και τις τοπικές κοινωνίες,
τόσο κατά την εκτέλεση όσο και κατά την ολοκλήρωση του έργου;
Α.Κ.: «Βεβαίως
και υπάρχουν (σσ προβλήματα), άλλα μικρότερα και άλλα μεγαλύτερα. Τα έχουμε
επισημάνει από την πρώτη στιγμή και είμαστε σε διαρκή συνεργασία με το Κράτος
και τον Επενδυτή, ώστε όλα αυτά να αντιμετωπιστούν έγκαιρα και με τον καλύτερο
τρόπο.»
Γ.Π.: «Έχουμε
τονίσει εξαρχής, ότι θα είμαστε δίπλα στην προσπάθεια αυτή, με διάθεση
ειλικρινούς συνεργασίας και πνεύμα γόνιμο και εποικοδομητικό, για την ισόρροπη
ανάπτυξη όλης της περιοχής και τη δημιουργία μιας αληθινής Αττικής Ριβιέρας.
Είναι σημαντικό να υπάρχει σταθερά καλή πίστη και διάθεση για συνεννόηση
από όλες τις πλευρές, όπως έχουμε δει μέχρι στιγμής να γίνεται, ώστε να λύνεται
γρήγορα και αποτελεσματικά οποιοδήποτε πρόβλημα τυχόν παρουσιαστεί κατά την
υλοποίηση του έργου.»
Μ.Α.: «Όπως
ήδη ανέφερα, υπάρχει έντονη η ανησυχία για τη μεγάλη ταλαιπωρία που θα υποστεί
και η πόλη του Αγίου Δημητρίου εμπορικά, κυκλοφοριακά και κατά συνέπεια
περιβαλλοντικά.»
Γ.Χ.: «Εκτός από
την αστραφτερή παρουσίαση των ΜΜΕ, της έναρξης των κατεδαφίσεων, έρχονται
μεγάλα προβλήματα για όλους μας, κατοίκους και επαγγελματίες της τοπικής
αγοράς.
Η Ηλιούπολη διχοτομείται από τον Περιφερειακό Κατεχάκη - Αλίμου, που
επιβλήθηκε στις αρχές του 1981, χωρίς κανέναν επιστημονικό σχεδιασμό σε μία
προεκλογική προσπάθεια επίδειξης έργου.
Τις ώρες της μαζικής μετακίνησης των πολιτών προς και από τις εργασίες
τους, ένα εξωφρενικό κυκλοφοριακό κομφούζιο υπονομεύει την φυσιολογική
λειτουργία της πόλης και των κατοίκων της, που είναι παραπάνω από βέβαιο, ότι
θα πολλαπλασιαστεί με την έναρξη των έργων.
Απίστευτη ηχητική επιβάρυνση και ρύπανση από τα καυσαέρια, που προκαλεί
κυριολεκτικά αγωνία καθημερινής επιβίωσης στου κατοίκους.
Ακόμα και οι μικροί γύρω δρόμοι, που οι βιαστικοί χρησιμοποιούν σαν
εναλλακτική λύση, παραβιάζοντας κάθε κανόνα οδικής κυκλοφορίας, έχουν μετατραπεί
σε «πεδίο μάχης», με τραγικά δυστυχήματα και πολλά θύματα, πολίτες και ζώα
συντροφιάς.
Καμία κυκλοφοριακή λύση δεν υπάρχει από τον επενδυτή ή από το κράτος και
αυτό δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από εμάς.
Η μόνη λύση που υπάρχει είναι η κατασκευή «Υπόγειας Σήραγγας» για την
οδική σύνδεση με την επένδυση και η εξασφάλιση της χρηματοδότησής της σε
σύνδεση με την επένδυση.
Με εξαίρεση τον Δήμο μας κανείς έως τώρα δεν απασχολείται με το θεμελιακό
αυτό αίτημα της πόλης μας και πρέπει να θεωρείται δεδομένο από όλους τους
θεσμούς, που σχετίζονται με την επένδυση και κυρίως από την Κυβέρνηση, ότι το
έργο στο «Ελληνικό» δεν πρόκειται να ξεκινήσει, αν δεν δρομολογηθεί από πριν η
κυκλοφοριακή λύση.»
4. Αυτήν
τη στιγμή, ποια σημαντικά έργα εκτελούνται στο Δήμο σας και ποια «έρχονται» το
προσεχές, άμεσο χρονικό διάστημα;
Γ.Π.: «Όλο αυτό
το διάστημα δίνουμε αγώνα δρόμου, υπό αντίξοες συνθήκες, για να είμαστε έτοιμοι
να υποδεχθούμε τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση στο Δήμο μας, κάτι
που έγινε εφικτό χάρη στις συνολικά 16 νέες αίθουσες για μαθητές στο προνήπιο
και στο νηπιαγωγείο που δημιουργήσαμε.
Παράλληλα, συνεχίζουμε το μεγάλο πρόγραμμα ασφαλτόστωσης και κατασκευής
νέων πεζοδρομίων στους δρόμους της Γλυφάδας μας.
Να τονίσω, ότι είμαστε βέβαια πολύ χαρούμενοι για την έγκριση που έλαβε
πρόσφατα το master plan για την ανάπλαση του παραλιακού μας μετώπου. Έτσι,
βάζουμε μπροστά τη μεγαλύτερη ανάπλαση της παραλίας που έχει γίνει στη σύγχρονη
ιστορία της πόλης μας: Περιπατητικές διαδρομές, ποδηλατόδρομοι, πεζόδρομοι,
δενδροφυτεύσεις, χώροι αναψυχής, φωτισμός, ανοιχτά γήπεδα.»
Μ.Α.: «Αυτή
τη στιγμή εκτελούνται στο Δήμο μεγάλα και σημαντικά έργα. Αξίζει να αναφέρω την
ανάπλαση της λεωφόρου Αγίου Δημητρίου, που πιστεύουμε πως θα έχει ολοκληρωθεί
τα επόμενα δυο χρόνια. Πρόκειται για μία συνολική διαμόρφωση μέρους της πιο
κεντρικής λεωφόρου του Δήμου, με διαπλάτυνση και δημιουργία πεζοδρομίων,
ανακατασκευή του οδοστρώματος με φυτεμένη νησίδα και κατάλληλο φωτισμό.
Ολοκληρώνεται επίσης, η ανάπλαση της περιοχής του Μεσονησίου, αλλά και
συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς το έργο ‘Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ανάπλαση
τμημάτων οδών πέριξ σταθμού μετρό «Άγιος Δημήτριος»’, που πρόκειται για ένα
πολύ σημαντικό έργο που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής.
Ακόμη, σε εξέλιξη βρίσκεται η διαμόρφωση και μετατροπή ενός κοινόχρηστου
χώρου του Δήμου μας σε Πάρκο Οικογένειας και συνεχίζεται η κατασκευή μιας νέας
Παιδικής Χαράς.
Κάποια από τα μελλοντικά έργα που σχεδιάζουμε αφορούν σε παρεμβάσεις
βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στην κατασκευή ανοιχτού κολυμβητηρίου για το
οποίο αναμένουμε αυτό να μας παραδοθεί η μελέτη, αλλά και στη δημιουργία ενός
μικρού ανοιχτού θεάτρου.»
Γ.Χ.: «Παραλάβαμε
μία πόλη με πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα των πολιτών, ιδιαίτερα στους
τομείς της καθαριότητας και της φροντίδας του πρασίνου, με απαρχαιωμένο και
ανεπαρκές δίκτυο δημοτικού φωτισμού και «κουρασμένες» σχολικές υποδομές,
παιδικές χαρές, δρόμους, κ.λπ.
Άμεσα δραστηριοποιηθήκαμε για την βελτίωση των υπηρεσιών και των υποδομών
αυτών με καλά αποτελέσματα ως τώρα, που θα ήταν ακόμα καλύτερα αν δεν μας
ανέκοπτε η πανδημία του κορωνοϊού.
Παρ’ όλα αυτά κινούμαστε για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την
αντικατάσταση όλων των φωτιστικών σωμάτων με σύγχρονα τύπου LED.
Ακόμα προγραμματίζουμε μεγάλες επεμβάσεις στην ενεργειακή αναβάθμιση
δημοτικών κτιρίων και τον εκσυγχρονισμό παιδικών χαρών με απορρόφηση κονδυλίων
από το Πράσινο Ταμείο και τέλος κινούμαστε ταχύτατα στην ανάπτυξη της
ανακύκλωσης.
Όλα αυτά θα αναβαθμίσουν την εικόνα της πόλης μας και θα δώσουν ευκαιρία
προγραμματισμού νέων επενδύσεων εξαιτίας της τεράστιας εξοικονόμησης πόρων.»
Α.Κ.: «Αυτό το
διάστημα υλοποιείται ένα μεγάλο έργο ασφαλτοστρώσεων σε όλη την πόλη, έχει
ξεκινήσει η ανάπλαση της Πλατείας Καραϊσκάκη στο Άνω Καλαμάκι, ολοκληρώνεται η
ριζική επανακατασκευή του γκρεμισμένου παραλιακού κρηπιδώματος και η αναβάθμιση
όλου του δημοτικού φωτισμού με led νέας τεχνολογίας.
Το προσεχές διάστημα «έρχεται» η κατασκευή στίβου στο γήπεδο Τραχώνων, η
ανακατασκευή πολλών σχολικών προαυλίων, η ενεργειακή αναβάθμιση των σχολείων,
το μεγάλο αντιπλημμυρικό της οδού Κανάρη.
Με την οικονομική στήριξη της Περιφέρειας ή του «Αντώνης Τρίτσης»
ελπίζουμε στο σύντομο μέλλον να ανεγείρουμε τρία νέα κτίρια, που έχουμε μεγάλη
ανάγκη: Μεγάλο Παιδικό Σταθμό στο Άνω Καλαμάκι, Κλειστό Γήπεδο στο Κάτω
Καλαμάκι, καινούριο Δημαρχείο.»
Ακολουθεί η
συνέντευξη (επισυναπτόμενο αρχείο) σε μορφή .pdf [ΠΟΛΗ + ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΠΟΛΗ + ΠΟΛΙΤΙΚΗ | Προβολή/κατέβασμα
0 Σχόλια