Τα νέα μέτρα για τα σούπερ μάρκετ, το ωράριο και ο χρονικός περιορισμός, καθώς και ο περιορισμός των πελατών ανά τετραγωνικό μέτρο φέρνουν αντιδράσεις. Ζητούν να μπει νέος κωδικός στο 13033 για τα σούπερ μάρκετ.
Έντονη
ανησυχία σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ εντοπίζει στην πρόσφατη κοινή
Υπουργική Απόφαση το Ινστιτούτο Έρευνάς Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών και
ζητάει να μπει νέος κωδικός στο 13033 (για παράδειγμα το 7)
για τις συγκεκριμένες αγορές. Το ΙΕΛΚΑ μέλη του οποίου είναι οι μεγαλύτερες
αλυσίδες σούπερ μάρκετ όπως Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market και
Μασούτης, σημειώνει ότι η κοινή Υπουργική Απόφαση της 16ης Ιανουαρίου Αριθμ.
Δ1α/ΓΠ.οικ. 3060 ενδέχεται να προκαλέσουν προβλήματα και στρεβλώσεις το επόμενο
διάστημα στα καταστήματα λιανικής.
Συγκεκριμένα
η κοινή υπουργική απόφαση, η οποία έχει ως στόχο το άνοιγμα του λιανικού
εμπορίου ύστερα από μήνες, δηλαδή την ελάφρυνση των μέτρων, ειδικά στην
περίπτωση του λιανεμπορίου τροφίμων εφαρμόζει πιο αυστηρά μέτρα. Συγκεκριμένα,
ο μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός ατόμων, από 1 άτομο ανά 10 τ.μ. που ίσχυε
μέχρι την Κυριακή 17/1, από τη Δευτέρα 18/1 γίνεται 1 άτομο ανά 25 τ.μ.. Σε
καμία χώρα της Ευρώπης από όσες έχουμε διαθέσιμα στοιχεία δεν υπάρχει τόσο
αυστηρός περιορισμός πρόσβασης στα καταστήματα τροφίμων, ενώ έχουν πολλαπλάσιο
επιδημιολογικό φορτίο σε σχέση με την Ελλάδα σημειώνει στην ανακοίνωση του το
ΙΕΛΚΑ.
Αυτή η
αλλαγή στην περίπτωση των καταστημάτων τροφίμων δημιουργεί σημαντικό περιορισμό
στη δυνατότητα εξυπηρέτησης του κοινού κατά 60%.
Με βάση τα
στοιχεία του Νοεμβρίου 2020, ο μέσος αριθμός πελατών ανά κατάστημα ανά ημέρα
στα σουπερμάρκετ είναι 858 άτομα. Με τα νέα μέτρα, η μέση εκτιμώμενη ημερήσια
δυνατότητα εξυπηρέτησης πελατών μειώνεται από 1.245 πελάτες (100 ανά ώρα) σε
μόλις 479 πελάτες (40 ανά ώρα). Για την ακρίβεια 479 «επισκέπτες», καθώς συχνά
και ειδικά το Σάββατο, οι επισκέψεις γίνονται από περισσότερα από μέλη του
νοικοκυριού, μειώνοντας περεταίρω τις δυνατότητες εξυπηρέτησης του
καταστήματος.
Είναι σαφές
ότι αυτός ο αριθμός δυνατότητας εξυπηρέτησης πελατών δεν επαρκεί για να
εξυπηρετηθούν σωστά οι πελάτες. Το αποτέλεσμα αυτής της μείωσης στη δυνατότητα
εξυπηρέτησης θα είναι αναπόφευκτα η δημιουργία ουρών εκτός των καταστημάτων,
όπως έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν, με δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Το ΙΕΛΚΑ
αναφέρει:
Θεωρούμε
ότι οι συνέπειες θα είναι οι εξής:
Συνωστισμός
εκτός των καταστημάτων στις ουρές. Ο συνωστισμός έξω από τα καταστήματα – που
δεν υπήρχε μέχρι σήμερα – είναι δυνητικά πιο επικίνδυνος από τη γρήγορη
εξυπηρέτηση όπως γινόταν μέχρι σήμερα μέσα στα καταστήματα.
Αύξηση του
μέσου χρόνου εξυπηρέτησης λόγω των ουρών. Π.χ. αντί για 1 ώρα επίσκεψη θα
χρειάζεται 1 ώρα συν 15 λεπτά αναμονή για είσοδο στο κατάστημα. Με δεδομένο
μάλιστα τον περιορισμό του 2ωρου χρόνου για αγορές από το 13033, πρακτικά
μειώνοντας τον διαθέσιμο χρόνο επίσκεψης για να αγοραστούν προϊόντα πρώτης
ανάγκης.
Εμφάνιση
ανησυχίας, θυμού, αν όχι και πανικού, στο αγοραστικό κοινό λόγω των ουρών κάτι
που θα μεταφραστεί και σε αγοραστική συμπεριφορά.
Λάθος
επικοινωνιακό μήνυμα προς τον καταναλωτή-πολίτη τόσο σε σχέση με την πορεία της
πανδημίας, όσο και σε σχέση με την ασφάλεια των αγορών του.
Οι
προτάσεις του ΙΕΛΚΑ
Μέσα σε αυτό
το πλαίσιο ως ερευνητικός οργανισμός καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις:
1. την
επαναφορά του μέγιστου αριθμού ατόμων για όλα τα καταστήματα στα ισχύοντα ως
τις 17/1 (1 άτομο ανά 10 τ.μ.), με στόχο την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την
κανονικότητα στην προμήθεια βασικών καταναλωτικών αγαθών.
2. την
επαναφορά της λήξης του ωραρίου λειτουργίας για τα καταστήματα τροφίμων στις
20:30 για να
δοθεί χρόνος για αγορές ειδών πρώτης ανάγκης στους εργαζόμενους των
καταστημάτων του λοιπού λιανεμπορίου.
3. Την
υιοθέτηση διαφορετικού διακριτού κωδικού μετακίνησης στο 13033 για τα καταστήματα τροφίμων σε
σχέση με τα υπόλοιπα καταστήματα του λιανεμπορίου (π.χ. το «7»), προκειμένου να
διαχωριστεί ο χρόνος των αγορών για είδη πρώτης ανάγκης σε σχέση με τα λοιπά
είδη.
πηγη #Νέος_κωδικός #13033 #Super_Market
0 Σχόλια