Μετά από πολλά χρόνια, το 2021 δείχνει να είναι μία πολλά υποσχόμενη χρονιά για τα μέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας.
Νέες επεκτάσεις, νέα έργα, νέο τροχαίο υλικό. Μετά
από πολλά χρόνια ακαμψίας λόγω της κρίσης, βλέπουμε μία σημαντική κινητικότητα
σε επίπεδο πολιτικής βούλησης η οποία μένει να γίνει πράξη.
Ξεκινώντας
από το Μετρό, μετά την λειτουργία της επέκτασης της Γραμμής 3 μέχρι τη Νίκαια
με 3 σταθμούς, σειρά έχει το υπόλοιπο μισό. Οι 3 σταθμοί Μανιάτικα, Πειραιάς,
Δημοτικό Θέατρο σύμφωνα με τις δηλώσεις που έχουν γίνει θα λειτουργήσουν το
2022.
Τα έργα
στο Μετρό
Προς το
τέλος της χρονιάς ο υπουργός ΥΠΟΜΕ, Κώστας Καραμανλής τοποθέτησε την έναρξη του
διαγωνισμού για την επέκταση της Γραμμής 2 Ανθούπολη-Άγιος Νικόλαος (Ίλιον) με
συνολικά 3 σταθμούς. Θα είναι η πρώτη επέκταση της γραμμής μετά από 8 χρόνια.
Το 2013 είχαν λειτουργήσει οι επεκτάσεις προς Ελληνικό και Ανθούπολη.
Στην Αττικό
Μετρό από το 2020, διερευνούν τις πιθανότητες να επεκταθεί το δίκτυο Μετρό προς
Γλυφάδα μέσω της Γραμμής 2 και προς Καλλιθέα μέχρι το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα
Σταύρος Νιάρχος μέσω της Γραμμής 1. Φέτος περιμένουμε τα αποτελέσματα, αλλά και
την επόμενη κίνηση που θα είναι η έναρξη ωρίμανσης των έργων με την εκπόνηση
μελετών.
Φέτος θα
είναι και η χρονιά που θα ξεκινήσουν τα έργα για τη Γραμμή 4 από το Άλσος
Βεϊκου μέχρι το Γουδή. Οι πρόδρομες εργασίες θα εγκαινιάσουν την περίοδο
κατασκευής του πολύ μεγάλου αυτού έργου. Υπογραφές θα πέσουν και για το κυρίως
έργο προκειμένου να ξεκινήσουν οι μελέτες και να προετοιμαστεί το έδαφος για
την παραλαβή των 2 Μετροπόντικων, που θα ξεκινήσουν να σκάβουν από το 2022.
Ζητούμενο παραμένει και η ενεργοποίηση της επόμενης φάσης της γραμμής 4 από το
Γουδή μέχρι τον Κηφισό στο ύψος της Λυκόβρυσης μέσω της Λεωφόρου Κηφισίας. Εδώ
έχουμε και κάποια ωριμότητα στις μελέτες.
Μέσα στο
μενού των έργων είναι και η περίφημη υπογειοποίηση της γραμμής 1 από το Φάληρο
μέχρι τον Πειραιά. Το έργο που είναι ώριμο μελετητικά, έχει κόστος 100 εκατ.
ευρώ και συμπεριλαμβάνει και ένα νέο σταθμό στα Καμίνια. Η υπογειοποίηση θα
βοηθήσει στη δημιουργία μίας οδικής λεωφόρου που θα οδηγεί απευθείας στο λιμάνι
του Πειραιά και θα ανακουφίσει το σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα που βιώνει η
πόλη ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Το Τραμ:
Στόχος ο Πειραιάς
Αναφορικά με
το Τραμ, φέτος, ίσως και μέσα στον Φεβρουάριο, θα λειτουργήσει
η στοιχειωμένη επέκταση από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά. Το αμέσως επόμενο
διάστημα θα δούμε επίσης να βγαίνουν στην κυκλοφορία και τα νέα πορτοκαλί Τραμ
που έχουν κερδίσει τις εντυπώσεις με τον μοντέρνο σχεδιασμό τους.
Αυτό που
μπορεί όμως να ενθουσιάσει τους “Τραμόφιλους” είναι ότι επιτέλους αρχίζει να
συζητείται η πιθανότητα επέκτασης του δικτύου προς Χατζηκυριάκειο και
Κερατσίνι/Πέραμα. Πρόκειται για επεκτάσεις που έχουν απασχολήσει τη δημοσιότητα
κάποια χρόνια πριν αλλά φαίνεται ότι τώρα μπαίνουν και πάλι στην μεγάλη εικόνα.
Εδώ αναμένουμε περισσότερα το επόμενο διάστημα.
Εξελίξεις
όμως αναμένονται λόγω της επένδυσης στο Ελληνικό για την επέκταση του Τραμ από
τον Άγιο Κοσμά που μέσω του χώρου της επένδυσης θα φτάσει μέχρι το σταθμό του
Μετρό “Αργυρούπολη”. Η σύνδεση Ποσειδώνος-Βουλιαγμένης πιθανότατα θα
χρηματοδοτηθεί από την Lamda.
Ο Προαστιακός:
Ραφήνα και Λαύριο
Ο
Προαστιακός Σιδηρόδρομος τα τελευταία χρόνια έχει δει -με εξαίρεση την περίοδο
της πανδημίας- να αυξάνεται το μεταφορικό του έργο. Ο εξηλεκτρισμός των
δρομολογίων άλλαξε την εικόνα που υπάρχει για το μέσο. Αυτό που δεν έχουμε δει
εδώ και αρκετά χρόνια είναι οι επεκτάσεις προς τα δύο μεγάλα λιμάνια της
Ανατολικής Αττικής. Τα έργα έχουν εξαγγελθεί πολλές φορές αλλά ποτε δεν έφτασαν
στην εκκίνηση της υλοποίησης.
Πέρυσι, η
ΕΡΓΟΣΕ παρουσίασε ένα συνολικό πλάνο σιδηροδρομικών έργων 3,3 δισ. ευρώ το
οποίο θα ξεκινήσει να υλοποιείται. Δύο από τα έργα του αφορούν τις επεκτάσεις
προς Λαύριο και Ραφήνα. Τα έργα προβλέπεται να υλοποιηθούν μέσα από τον
ανταγωνιστικό διάλογο και η χρηματοδότηση τους θεωρείται δεδομένη λόγω της
εμπορικότητας που πιστεύεται ότι θα έχουν.
Η κάλυψη των
2 αυτών λιμανιών, ιδιαίτερα όμως αυτό της Ραφήνας, που εκτελούν πολλά
ακτοπλοϊκά δρομολόγια, θα μεταμορφώσει τις μετακινήσεις προς την Ανατολική
Αττική και θα δώσει μεγάλη ώθηση στον Προαστιακό Σιδηρόδρομο που θα γίνει το
κυρίαρχο μέσο σε μία ραγδαία αναπτυσσόμενη περιοχή με πληθυσμό που ξεπερνά τους
500.000 κατοίκους.
Η
χρηματοδότηση αναζητείται και ίσως το πολλά υποσχόμενο CEF (ο μηχανισμός
Connecting Europe Facility) μέσω του οποίου η χώρα έχει υλοποιήσει σημαντικά έργα
να είναι η λύση.
Τέλος
περιμένουμε και την ενεργοποίηση της γραμμής 3, Γέφυρες-Ασπρόπυργος-Ελευσίνα,
έργο που είχε εξαγγελθεί πριν από 3 χρόνια και βρίσκεται στα συρτάρια. Το έργο
αφορά την κανονικοποίηση και ηλεκτροκίνηση της παλιάς γραμμής που ήταν τμήμα
του δρομολογίου Αθήνα-Πάτρα.
0 Σχόλια