Σούπερ μάρκετ: Τώρα αρχίζει ο πραγματικός «πόλεμος». Οι αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών ειδών έχουν ήδη ξεκινήσει να «φορτώνουν» τα καταστήματά τους με προϊόντα Σούπερ μάρκετ.
Σε αναβρασμό οι κορυφαίοι των Σούπερ μάρκετ.
Σε… πολυκαταστήματα ή ακόμη και σε σούπερ μάρκετ
μετατρέπονται ολοένα και περισσότερες αλυσίδες που έως τώρα είχαν ως βασικό
αντικείμενο τις ηλεκτρικές συσκευές και τα προϊόντα τεχνολογίας και αναλώσιμα,
αξιοποιώντας την αναγνωρισιμότητα στο ευρύ κοινή και την υποδομή που έχουν ήδη
σε ηλεκτρονικό εμπόριο, σε αποθηκευτικούς χώρους και γενικώς σε εγκαταστάσεις
που απαιτούνται για την εφοδιαστική αλυσίδα.
Έτσι, μετά την αλυσίδα «Κωτσόβολος», η οποία τους
τελευταίους μήνες έχει διευρύνει σημαντικά το χαρτοφυλάκιό της σε προϊόντα που
δεν σχετίζονται με τον πυρήνα των δραστηριοτήτων της, προϊόντα τα οποία
διαθέτει αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος, ήρθε η σειρά της
γνωστής αλυσίδας «Πλαίσιο» να εισέλθει σε μία εντελώς διαφορετική κατηγορία, η
οποία, όμως σχετίζεται άμεσα με την πανδημία.
Πλέον η αλυσίδα γνωστή εδώ και χρόνια για την
δραστηριότητά της σε προϊόντα τεχνολογίας, αναλώσιμα και γραφική ύλη και πριν
από δύο χρόνια και για την είσοδό της και στις «λευκές» ηλεκτρικές συσκευές,
διαθέτει μία νέα κατηγορία προϊόντων υπό την ονομασία «Είδη ατομικής
προστασίας», η οποία περιλαμβάνει από ιατρικές και υφασμάτινες
μάσκες, αντισηπτικά χεριών έως και κρεμοσάπουνα που συνήθως βρίσκουμε στα ράφια
των σούπερ μάρκετ, μέχρι θερμόμετρα, αποστειρωτές αέρα και διαχωριστικά
πλέξιγκλας.
Σημειώνεται ότι η «Κωτσόβολος» έχει ήδη
προσθέσει στο κωδικολόγιό της για πώληση από το ηλεκτρονικό της κατάστημα και
όχι από τα φυσικά καταστήματα, είδη ταξιδίου, όργανα γυμναστικής προϊόντα για
παιδιά και βρέφη, από μπιμπερό έως καρότσια και ειδικά καθίσματα για το
αυτοκίνητο, παιχνίδια εξωτερικού χώρου κ.α.
Η διοίκηση της εταιρείας, μάλιστα, έχει θέσει ως
στόχο να αυξήσει από περίπου 15.000 σε 35.000 τους κωδικούς προϊόντων της που
διατίθενται από το ηλεκτρονικό της κατάστημα.
Αν μη τι άλλο η πανδημία και κυρίως το κλείσιμο
μεγάλου μέρους των εμπορικών καταστημάτων και για μεγάλο χρονικό διάστημα σε
συνδυασμό με τη στροφή των καταναλωτών -είτε διότι δεν έχουν άλλη επιλογή, είτε
διότι αποφεύγουν τις μετακινήσεις και των συγχρωτισμό με άλλα άτομα- οδηγεί σε
μετασχηματισμούς διαφόρων τύπων στις επιχειρήσεις, μετασχηματισμοί οι οποίοι
μπορεί να προκαλέσουν νέου τύπου συγκέντρωση στο λιανεμπόριο.
Τούτο ήδη συμβαίνει με τα σούπερ μάρκετ, έστω και αν
με απαγορεύσεις από την πλευρά της πολιτείας δεν διαθέτουν σειρά προϊόντων -από
τα φυσικά τους καταστήματα- που εντάσσονται στην κατηγορία των διαρκών
καταναλωτικών αγαθών.
Το παραπάνω αφήνει σαφώς να εννοηθεί η Επιτροπή
Ανταγωνισμού στα συμπεράσματα της έκθεσης που δημοσιοποίησε πρόσφατα για τα
βασικά καταναλωτικά είδη, ουσιαστικά για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Αναφέρει χαρακτηριστικά στα συμπεράσματά της: «Για
τη λήψη τυχόν περιοριστικών μέτρων (σ.σ. εννοεί για τον περιορισμό της
διασποράς του κορωνοϊού) επιβάλλεται να αξιολογούνται οι διάφορες διαθέσιμες
εναλλακτικές λύσεις πολιτικής, να πραγματοποιείται ανάλυση κόστους – οφέλους
και να επιλέγεται η πολιτική που ελαχιστοποιεί τους περιορισμούς και τις
στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, σταθμίζοντας τις εναλλακτικές λύσεις ως προς την
αναλογικότητά τους αναφορικά με τη διασφάλιση τόσο της προστασίας της δημόσιας
υγείας αλλά και τη διασφάλιση της δημόσιας οικονομίας.
Καθώς η συνολική ανά έτος χρονική περίοδος κατά την
οποία γίνεται περιορισμός της λειτουργίας των καταστημάτων λιανεμπορίου
αυξάνεται λόγω νέας κατά περιόδους εφαρμογής των έκτακτων περιοριστικών μέτρων
προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του
κορωνοϊού COVID-19, πιθανώς ελλοχεύει ο κίνδυνος εξόδου μικρών και μεσαίων
λιανεμπορικών επιχειρήσεων και της επακόλουθης υπέρμετρης συγκέντρωσης σε μία
πληθώρα αγορών (προϊόντων και υπηρεσιών).
Η τάση και ο βαθμός προς τη συγκέντρωση αυτή δύναται
να γιγαντωθεί μέσω και της εξαγοράς των εναπομεινάντων παικτών στην αγορά από
μεγαλύτερους ανταγωνιστές τους».
Σούπερ
μάρκετ: Αντεπίθεση από τα Kiosky’s
Διπλασιασμός καταστημάτων με στόχο τα 100 μέσα στο
2021 για την εταιρεία Kiosky’s Convenience Stores. Γιατί αγωνιούν οι
μεγάλες αλυσίδες Σούπερ μάρκετ που θέλουν να «σβήσουν» τα μπακάλικα
της γειτονιάς.
Τα Kiosky’s Convenience Stores επεκτείνoνται εκτός
Αττικής, με στόχο τον διπλασιασμό του αριθμού καταστημάτων που λειτουργούν
σήμερα. Ως βάση υλοποίησης του πλάνου ανάπτυξής της, η εταιρεία βασίζεται στο
εξής τρίπτυχο:
1. Διεύρυνση του δικτύου φυσικών καταστημάτων
2. Ενίσχυση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας ekiosky’s
3. Ενδυνάμωση του καναλιού διανομών
Η ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων υποστηρίζεται
από τη σύνδεσή τους με την ηλεκτρονική πλατφόρμα ekiosky’s καθώς και από τη
διανομή προϊόντων κατ΄ οίκoν, δημιουργώντας ένα σημαντικό ανταγωνιστικό
πλεονέκτημα τόσο για την εταιρεία όσο και για τους καταναλωτές, οι οποίοι έχουν
τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους με τρεις τρόπους: από το
φυσικό κατάστημα, από την ηλεκτρονική πλατφόρμα αλλά και τηλεφωνικά, με
διευρυμένο ωράριο, έως τις 23:00, καθημερινά αλλά και τις Κυριακές.
Σημειώνεται ότι η πλατφόρμα ekiosky’s, ξεπέρασε σε
ένα χρόνο από την έναρξη λειτουργίας της, τον στόχο των 300.000 παραγγελιών και
των 2 εκατομμυρίων επισκεπτών, έχοντας στη διάθεση των καταναλωτών πάνω από
1000 κωδικούς για τα μικροψώνια τους που οφείλεται τόσο στη γενικότερη τάση
απομακρυσμένων αγορών λόγω και της πανδημίας, όσο και στη δυνατότητα που
παρέχεται στον καταναλωτή για διανομή κατ’ οίκον, μέσα σε λίγα λεπτά από την
παραγγελία.
Με τον συνδυασμό του φυσικού καταστήματος με το
ηλεκτρονικό, η Kiosky’s είναι η μοναδική εταιρεία που καλύπτει ήδη, σε επίπεδο
διανομής προϊόντων μικρής λιανικής, περισσότερο από το 90% της γεωγραφίας της
Αττικής.
Η εταιρεία διαθέτει σήμερα 57 καταστήματα στην
Αττική, ενώ τους τελευταίους μήνες ξεκίνησαν τη λειτουργία τους τα πρώτα Κiosky`s
Convenience Stores στη Θεσσαλονίκη, τον Πύργο Ηλείας, τη Λαμία και τη Σύρο. Το
στρατηγικό πλάνο της εταιρείας προβλέπει την επέκταση του δικτύου της και σε
άλλες πόλεις, με στόχο τη λειτουργία 100 καταστημάτων, μέχρι το τέλος του
έτους, με τη δημιουργία τόσο ιδιόκτητων καταστημάτων όσο και με τη μέθοδο
franchise.
«Η ανάπτυξή μας τα τελευταία χρόνια, μας δίνει τη
δυνατότητα να κατακτήσουμε νέες προκλήσεις, όπως η επέκταση του δικτύου μας και
ο πραγματικός συνδυασμός φυσικού και ηλεκτρονικού καταστήματος. Σε μια αγορά με
μεγάλη κινητικότητα, έχουμε καταφέρει να υλοποιούμε μια στρατηγική που δείχνει
το δρόμο για τη λιανική των επόμενων χρόνων. Έχουμε παρουσία σε όλη την αλυσίδα
της αγοράς, από τα logistics και τη διανομή μέχρι την πώληση των προϊόντων και
από το φυσικό κατάστημα, στο ηλεκτρονικό κατάστημα και στην κατ’ οίκον διανομή.
Βρισκόμαστε ένα βήμα μπροστά από την ανάπτυξη της αγοράς, η οποία διευρύνεται
με νέους παίχτες και στόχος μας είναι να παραμείνουμε πρωτοπόροι, με τη
δημιουργία δική μας τεχνολογίας για την ακόμη καλύτερη εμπειρία του
καταναλωτή”, σημειώνει ο Γιώργος Μούχαλης, Πρόεδρος της εταιρείας.
Σούπερ
μάρκετ: Ο εχθρός Βασιλόπουλου και Σκλαβενίτη
Τα θέλουν όλα οι μεγάλες αλυσίδες. Πώς
επιχειρούν να σβήσουν απ’ το χάρτι τα μπακάλικα σε Αθήνα και επαρχία. Η
μεταγραφή που στοχεύει ακόμα και στο τέλος των ψιλικατζίδικων.
Στην περιφέρεια αλλά και στην «ΕΒΓΑ της γειτονιάς”,
δηλαδή στη μικρή λιανική που παραμένει ακόμη εκτός της σφαίρας επιρροής τους,
μεταφέρεται η μάχη των μεγάλων του λιανεμπορίου τροφίμων.
Πρόκειται για έναν τζίρο διόλου ευκαταφρόνητο,
εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 9 δισ. ευρώ, καθώς σε αυτόν περιλαμβάνονται εκτός από
τα καταστήματα ευκολίας, οι φούρνοι, τα ψιλικά, τα κρεοπωλεία κ.λπ. – που μέχρι
σήμερα «μοιράζεται” σε πολλούς μικρούς ανεξάρτητους παίκτες.
Αυτόν τον τζίρο επιχειρούν τα τελευταία χρόνια, όχι
με ιδιαίτερη επιτυχία, να προσεταιριστούν οι μεγάλοι του κλάδου και όχι μόνον
αυτοί.
Η
είσοδος της Wolt μέσω της Wolt Market Greece στη διανομή προϊόντων
super market και του
e-food στη μικρή λιανική, μέσω του e-food market, πιλοτικά στην περιοχή της
Αγίας Παρασκευής, δείχνει την τάση στην αγορά.
Εκτός όμως από τους «ντιλιβεράδες” e-food και Wolt,
που επιθυμούν να πάρουν «κομμάτι” αυτής της πίτας, εκείνοι που προσπαθούν εδώ
και χρόνια να «κτίσουν” θέση και θεωρούν ότι ο χώρος αυτός δικαιωματικά τους
ανήκει δεν είναι άλλοι από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, που ήδη από τον Μάρτιο του
2018 έχει κάνει σαφές ότι στόχος της ήταν η επέκταση στη μικρή λιανική.
Τότε, ο επικεφαλής της αλυσίδας, κ. Βασίλης Σταύρου,
είχε πει πως στόχος ήταν η δημιουργία δικτύου καταστημάτων γειτονιάς μέσω
franchise και η κατάκτηση μεριδίου 50% στο συγκεκριμένο κομμάτι της αγοράς.
Μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστο αν η ΑΒ Βασιλόπουλος
έχει καταφέρει να πιάσει, ή τουλάχιστον να πλησιάσει, αυτόν τον στόχο. Το μόνο
σίγουρο είναι ότι μέρος της ανάπτυξης του δικτύου της έχει στηριχθεί τα
τελευταία χρόνια στους franchisee και θα συνεχίζει να στηρίζεται σε αυτούς.
Εφέτος σκοπεύει να ανοίξει 70 καταστήματα τα περισσότερα εκ των οποίων θα
αναπτυχθούν με τη μέθοδο της δικαιόχρησης. Για την ΑΒ Βασιλόπουλος, τα δίκτυα
μικρής λιανικής ΑΒ Shop &Go και AB Food Market είναι μια σίγουρη επένδυση
που της εξασφαλίζει πρόσθετο τζίρο, χαμηλό ρίσκο και πρόσβαση σε μια
πολυδιασπασμένη αγορά.
Ο εν Ελλάδι βραχίονας του πολυεθνικού ομίλου
Ahold-Delhaize δεν είναι ο μοναδικός παίκτης που θέλει να παίξει ρόλο στο
κομμάτι της μικρής λιανικής μέσω συνεργατών. Η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα
Μασούτης έχει παρουσία σε αυτό το κομμάτι της αγοράς μέσω franchise με το
δίκτυο παντοπωλείων express market όπως και η αλυσίδα Κρητικός. Σε αυτόν τον
στίβο επιχείρησε να «παίξει” και η SPAR Ελλάς, η οποία, μέχρι στιγμής
τουλάχιστον, δεν έχει καταφέρει να κάνει κάτι αξιόλογο.
Βέβαια δεν λένε όλοι «ναι» στην ανάπτυξη του δικτύου
τους μέσω franchise. Μεταξύ αυτών που δεν σκοπεύουν να «νοικιάσουν” το brand
τους είναι οι αλυσίδες Lidl, Σκλαβενίτης κ.ά.
Η τελευταία, η εταιρεία Ελληνικές Υπεραγορές
Σκλαβενίτης, σκοπεύει να ρίξει αλλού το βάρος της εφέτος. Προγραμματίζει τη
λειτουργία 7 νέων καταστημάτων -τα δύο εξ αυτών αφορούν μετεγκατάσταση σε νέα
ακίνητα σε Τρίκαλα και Καρδίτσα- σε Πάτρα, Σκιάθο, Σπάρτη και Νάουσα και την
ανακαίνιση υπαρχόντων.
Στην περιφέρεια, όπου πραγματοποιείται το 50% του
τζίρου της οργανωμένης λιανικής, «ποντάρει” και η αλυσίδα Γαλαξίας, που
σκοπεύει να ανοίξει νέα καταστήματα κυρίως σε Μακεδονία, Θεσσαλία και Θράκη,
αλλά και όλοι οι υπόλοιποι μεγάλοι παίκτες.
Από την ελληνική περιφέρεια αποφάσισε να κάνει το
ντεμπούτο της στην εγχώρια αγορά και η ρωσική MERE. Τα τρία πρώτα καταστήματά
της θα ανοίξουν σε Λάρισα, Τρίπολη και Λαγκαδά.
Αυτή η μετακίνηση των μεγάλων προς την περιφέρεια θα
πιέσει τους ντόπιους παίκτες. Η μάχη, όπως λένε στο Capital.gr στελέχη της
αγοράς και προμηθευτές, «είναι άνιση για τους τοπικούς παίκτες γιατί έχουν να
αντιμετωπίσουν ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο που πετυχαίνει, λόγω τζίρου,
καλύτερες συμφωνίες με τους προμηθευτές, ενώ διαθέτει και τα εργαλεία που
μπορούν να δελεάσουν τους καταναλωτές, όπως είναι π.χ. τα e-shops”.
Αυτή η πίεση, όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές, θα
οδηγήσει αρκετούς μικρούς και μεσαίους της περιφέρειας να αναζητήσουν αγοραστή.
Ήδη πέντε τοπικοί παίκτες με δίκτυο 10 καταστημάτων έκαστος, που
δραστηριοποιούνται σε Πελοπόννησο, Ήπειρο και Μακεδονία, έχουν δεχθεί κρούση
εξαγοράς από μεγάλους του εγχώριου λιανεμπορίου τροφίμων.
Σούπερ
μάρκετ: Αγωνία στα μπακάλικα της γειτονιάς
Μπροστά σε έναν νέο
διαχωρισμό βρίσκεται το λιανεμπόριο, απόρροια των αναγκών που προκάλεσε η
πανδημία, αλλά και των αποφάσεων που ελήφθησαν και συνεχίζουν να λαμβάνονται
από την Πολιτεία σχετικά με το ποιες δραστηριότητες επιτρέπονται και ποιες όχι.
Έτσι, ενώ μέχρι πρόσφατα ζούσαμε τον βασικό
διαχωρισμό μεταξύ «μικρών» και «μεγάλων» του λιανεμπορίου, πλέον ζούμε τον
ακόλουθο διαχωρισμό: από τη μία πλευρά τα σούπερ μάρκετ και από την
άλλη όλο το υπόλοιπο λιανεμπόριο. Στη μέση, ανήμπορος βρίσκεται ο
καταναλωτής, ο οποίος, λόγω του ανοιγοκλεισίματος της αγοράς, καλείται να
καλύψει με διαφορετικούς τρόπους τις ανάγκες, ενώ ταυτόχρονα ταλαιπωρείται από
αποφάσεις, οι οποίες έχουν ως στόχο περισσότερο να αμβλύνουν τις αντιδράσεις
της μίας πλευράς, παρά να περιορίσουν τη διασπορά του κορωνοϊού.
«Διακόπτουμε την λειτουργία του click inside που
αποδεδειγμένα επιφέρει λιγότερο από 1% υγειονομική επιβάρυνση σε σχέση με το
click away, χωρίς πριν να έχουμε διασφαλίσει τον περιορισμό της ανεξέλεγκτης
κινητικότητας στο δημόσιο χώρο από άσκοπες μετακινήσεις, βόλτες, διαδηλώσεις,
μεγάλες αγορές τροφίμων και σχολεία», ήταν η αντίδραση του προέδρου του
Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών (ΕΣΑ) κ. Σταύρου Καφούνη, μετά τις ανακοινώσεις για
λειτουργία του λιανεμπορίου στην Αττική και σε άλλες μεγάλες περιοχές της χώρας
μόνο με τη μέθοδο του click away. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο πρόεδρος
του ΕΣΑ βάζει στο στόχαστρο τα σούπερ μάρκετ. Στις 28 Ιανουαρίου σε επιστολή
του προς τον υπουργό Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη έκανε λόγο για ανεξέλεγκτη
λειτουργία των μεγάλων καταστημάτων τροφίμων.
Τον Νοέμβριο, βεβαίως, κατά το δεύτερο μεγάλο
lockdown ήταν η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ)
που είχε ζητήσει -και το πέτυχε τελικά- να μην πωλούν διαρκή προϊόντα τα σούπερ
μάρκετ (είδη ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρικές συσκευές κ.α.) για όσο διάστημα ήταν
κλειστά τα φυσικά καταστήματα στο λιανεμπόριο. Η απαγόρευση επιβλήθηκε στα
σούπερ μάρκετ, κάτι που συνέβη και τώρα, διατηρούν όμως το δικαίωμα να
διαθέτουν τα είδη αυτά τόσο από τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα όσο και με τη
μέθοδο του click away.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020 και παρά την
απαγόρευση που επιβλήθηκε κατά το δεύτερο lockdown συνολικά οι πωλήσεις των
διαρκών αγαθών στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκε σε σύγκριση με το 2019 κατά 10,7%
(στοιχεία Nielsen). Ειδικά οι αλυσίδες που διαθέτουν πολλά υπερμάρκετ,
καταστήματα όπου συνήθως υπάρχουν πολλές κατηγορίες των διαρκών αγαθών (ή
αλλιώς είδη bazaar) κέρδισαν πολλούς νέους πελάτες ακριβώς για τον λόγο αυτό.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η κορυφαία αλυσίδα του κλάδου, η «Ελληνικές Υπεραγορές
Σκλαβενίτης» (ΕΥΣ) προτίθεται να εντάξει τις κατηγορίες αυτές στο ηλεκτρονικό
της κατάστημα το 2022, αφού προηγουμένως κατασκευάσει ένα ειδικό logistics
center, αποκλειστικά για τις κατηγορίες αυτές.
0 Σχόλια