ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

20/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

Responsive Advertisement

Σοκ στα ράφια των σούπερ μάρκετ – Τι συνέβη

 



Έρχεται γερό… σοκ στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές θα δουν τις τιμές να αυξάνονται κι άλλο.


Με ανατιμήσεις βασικών αγαθών σε δύο δόσεις θα βρεθούν αντιμέτωποι οι πολίτες, αφού αναμένεται αύξηση τιμών πρώτα τον Αύγουστο και στη συνέχεια τον Σεπτέμβριο.

Οι ανατιμήσεις αφορούν τουλάχιστον 40 κατηγορίες αγαθών, με το ποσοστό αύξησης μεσοσταθμικά, να ανέρχεται στο 8%.

Διαβάστε παρακάτω αναλυτικά.

Σοκ στα ράφια των σούπερ μάρκετ – Ανατιμήσεις σε 2 δόσεις

Με ανατιμήσεις βασικών αγαθών σε δύο δόσεις θα βρεθούν αντιμέτωποι οι πολίτες, αφού αναμένεται αύξηση τιμών πρώτα τον Αύγουστο και στη συνέχεια τον Σεπτέμβριο. Μάλιστα, ο αριθμός των προϊόντων που θα σημειώσουν αύξηση φτάνει τα 600.

Σύμφωνα με πληροφορίες από την εφημερίδα “Realnews”, οι ανατιμήσεις αφορούν τουλάχιστον 40 κατηγορίες αγαθών, με το ποσοστό αύξησης μεσοσταθμικά, να ανέρχεται στο 8%. Ωστόσο, υπάρχουν και προϊόντα, των οποίων οι τιμές θα σημειώσουν αύξηση έως και 20%.

Ο α’ γύρος ανατιμήσεων

Τον Αύγουστο αναμένεται να ανατιμηθούν τα εξής αγαθά:

Τα τοματικά και η κέτσαπ 15%, οι φρέσκες σαλάτες 12%, χαρτικά 3% – 11%, τα παξιμάδια 10%, τα γιαούρτια 9%, τα δημητριακά, οι κατεψυγμένες πίτσες και οι σάλτσες 8%, ο στιγμιαίος καφές, το ρόφημα σοκολάτας, ο ελληνικός καφές, τα σοκολατοειδή, τα μπισκότα, οι φρυγανιές, το γάλα και τα προϊόντα στοματικής υγιεινής 6%, τα αλλαντικά 5%, οι μπίρες έως 5%, τα σαμπουάν 4% και τα εισαγόμενα εμφιαλωμένα νερά περίπου 2%

Τα προϊόντα που θα περιλαμβάνει ο β’ γύρος

Τον Σεπτέμβριο αναμένεται να ανατιμηθούν τα εξής αγαθά:

Τα κρουασάν, τα τσουρέκια, οι μαρμελάδες και τα κέικ έως και 20%, τα καθαριστικά πανάκια και τα κρασιά έως 14%, τα τυριά έως 12%, τα αλκοολούχα ποτά ως 10%, τα σαπούνια, το αλουμινόχαρτο, τα υγρά πιάτων και τα αποσμητικά έως 9%, τα ζυμαρικά, τα καθαριστικά, τα μαλακτικά ρούχων, οι χυμοί και οι οδοντόκρεμες έως 8%, οι ρυζογκοφρέτες 7%, το ρύζι, το τσάι και το βούτυρο 5%.

Ανατιμήσεις σούπερ μάρκετ – Τα σχέδια της κυβέρνησης

Με τον υψηλό πληθωρισμό να έχει σημάνει συναγερμό στο οικονομικό επιτελείο της, η κυβέρνηση αναζητά τρόπους για να περιοριστούν οι ανατιμήσεις. Μέχρι στιγμής, φαίνεται πως προσπαθεί να κάνει ελέγχους για να διαπιστώσει εάν υπάρχουν περιστατικά αισχροκέρδειας. Παράλληλα, παραμένει ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας νέας «επιταγής ακρίβειας», ύψους 200 ευρώ σε χαμηλόμισθους και χαμηλοσυνταξιούχους τον Σεπτέμβριο, όπως έγινε και το Πάσχα.

Τιμές σούπερ μάρκετ – Οι ανατιμήσεις που ήρθαν

Τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο και την μεγάλη επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα καταδεικνύει έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος.

Η έρευνα υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 19-21 Ιουνίου 2022 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 900 καταναλωτών.

Αναφορικά με το πώς επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι την ίδια εποχή σε 74% των 2022 με όλα τα υπόλοιπα κριτήρια να καταγράφουν μείωση. Σύμφωνα με την έρευνα, αυτό το αποτέλεσμα δείχνει αφενός τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και αφετέρου ότι η ανησυχία του κοινού σε σχέση με τις ανατιμήσεις έχει αυξηθεί σημαντικά. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στο διαθέσιμο εισόδημα, η εκτίμηση των καταναλωτών είναι ότι οι αυξήσεις στο κόστος ενέργειας μειώνουν μεσοσταθμικά το διαθέσιμο εισόδημα τους κατά 17%, με 2 στους 3 καταναλωτές (66%) να δηλώνουν ότι το διαθέσιμο εισόδημα τους μειώνεται πάνω από 20%.

Ανησυχία στους καταναλωτές

Οι ανατιμήσεις – αυξήσεις τιμών αποτελούν (σε ποσοστό 73%) την κύρια ανησυχία των καταναλωτών σήμερα. Το ποσοστό αυτό είναι σημαντικά υψηλότερο από τα αντίστοιχα ποσοστά που καταγράφονται στη Δυτική Ευρώπη. Μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο καταγράφεται σχετικά εξίσου υψηλό ποσοστό 60%. Η δεύτερη κύρια ανησυχία των καταναλωτών είναι οι Ελληνοτουρκικές σχέσεις με ποσοστό 11% και ακολουθεί η ανεργία με 7%. Ο πόλεμος στην Ουκρανία που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία στη Δυτική Ευρώπη με ποσοστά που κυμαίνονται από 15% έως 34%, στην Ελλάδα έχει μόλις 2%. Σημειώνεται ότι κατά βάση η κύρια πηγή των ανατιμήσεων σήμερα οφείλεται στην εισβολή στην Ουκρανία και την Ενεργειακή κρίση, επομένως στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης καταγράφεται εντονότερα η αιτία, ενώ στην Ελλάδα το αποτέλεσμα.

Τέλος, καταγράφονται οι εκτιμήσεις των καταναλωτών σε σχέση με τις διακοπές του καλοκαιριού. Όπως φαίνεται και στο σχήμα 4, η πλειοψηφία του κοινού, ποσοστό 48%, δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος το καλοκαίρι. Το 22% δηλώνει ότι θα κάνει, αλλά πιο περιορισμένα και μόλις 13% ότι θα κάνει όπως κάθε χρόνο.

Όσον αφορά στο ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για διακοπές το 2022, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 17% (γενικά όχι μόνο στα σούπερ μάρκετ), με την πλειοψηφία 35% να δηλώνει ότι θα μειώσει τη δαπάνη της πάνω από 35%. Σε σχέση με τους παράγοντες που επηρεάζουν τις φετινές διακοπές, συνολικά το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο, για το 63% η μείωση εισοδήματος λόγω ανατιμήσεων των προϊόντων και για το 50% η μείωση εισοδήματος λόγω του κόστους ενέργειας. Το αυξημένο κόστος μεταφορικών με 52% αποτελεί επίσης έναν πολύ σημαντικό παράγονται και για το 23% το κόστος διαμονής. Η ανησυχία λόγω της πανδημίας COVID-19 ή λόγω των ελληνοτουρκικών σχέσεων, δεν φαίνεται να παίζει ρόλο.

Πληθωρισμός – Έρχεται ρεκόρ σχεδόν 30 ετών στην Ελλάδα

Το πρόβλημα της Ελλάδας

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη μέτρηση της Eurostat, η Ελλάδα βρίσκεται τον Ιούνιο 5η σε πληθωρισμό χώρα στην Ευρωζώνη, κάτω από Εσθονία με 22% , Λιθουανία 20,5%, Λετονία 19%, Σλοβακία 12,5%. Η Ισπανία είχε 10%, Πορτογαλία 9%, Ιταλία 8,5%, Γερμανία 8,2%, Γαλλία 6,5%. Συνολικά η Ευρωζώνη είχε μέσο όρο 8,6%, που είναι επίσης ρεκόρ όλων των εποχών (το προηγούμενο ήταν τον Μάιο με 8,1%).

Το πιο ανησυχητικό για τη χώρα μας είναι ότι μήνα με το μήνα στην Ελλάδα το άλμα ακρίβειας ήταν 2,5 ποσοστιαίες μονάδες, το 2ο μεγαλύτερο στην Ευρωζώνη (Εσθονία 2,8%, Σλοβενία 2,3% Λετονία-Λιθουανία 2,2%, Ευρωζώνη μ/ο 0,8%) ενώ σε άλλες χώρες η ακρίβεια «φρενάρει» (Γερμανία και Ολλανδία είχαν μείωση -0,1%). Ωστόσο, ο πληθωρισμός της Ελλάδας βρίσκεται 3,4 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον μέσο όρο στην ευρωζώνη.

Ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη

Σχετικά με το τι έπαιξε ρόλο στη νέα μεγάλη άνοδο του πληθωρισμού στην ευρωζώνη, η ενέργεια έχει τον υψηλότερο ετήσιο ρυθμό τον Ιούνιο (41,9%, έναντι 39,1% τον Μάιο) και ακολουθούν τα τρόφιμα, το αλκοόλ και ο καπνός (8,9%, έναντι 7,5% τον Μάιο), τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (4,3%, έναντι 4,2% τον Μάιο) και οι υπηρεσίες (3,4%, έναντι 3,5% τον Μάιο).

Σύμφωνα με έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, είδη πρώτης ανάγκης και διακοπές είναι τα πρώτα έξοδα που περιορίζουν τα νοικοκυριά λόγω των ανατιμήσεων.

Ένας στους πέντε έχει μειώσει την αγορά καταναλωτικών αγαθών και σχεδόν έναν στους δύο δηλώνει ότι θα κάνει λιγότερες διακοπές φέτος, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.

 πηγη


ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ











Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια