Ακριβότερο σε σχέση με πέρσι φαίνεται πως θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι καθώς οι πληθωριστικές πιέσεις στα τρόφιμα παραμένουν το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τους καταναλωτές.
Την ίδια
στιγμή μάλιστα που τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον
Οκτώβριο έδειχναν αυξήσεις της τάξεως του 9,9% σε ετήσια βάση στην κατηγορία
των τρόφιμων, στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως -αν και με χαμηλότερους
ρυθμούς- οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν και το νέο έτος. Συγκεκριμένα,
σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από την εταιρεία Circana, στο
πρόσφατο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα να κινηθούν μεσοσταθμικά γύρω
στο 4,5%, το 2024.
Γεγονός, σε
κάθε περίπτωση, είναι ότι, ενόψει Χριστουγέννων, τα περισσότερα από τα
προϊόντα που γεμίζουν το παραδοσιακό τραπέζι των γιορτών έχουν υποστεί
αυξήσεις σε σχέση με πέρσι.
Στο κρέας για
παράδειγμα, στελέχη της αγοράς, επισημαίνουν πως είναι ακόμη νωρίς, ώστε να
προσδιοριστούν οι τιμές που θα ισχύσουν τις ημέρες των γιορτών. Σύμφωνα με την
ΕΛΣΤΑΤ πάντως, τον Οκτώβριο η κατηγορία είχε καταγράψει αύξηση 8,3% σε ετήσια
βάση. Ακριβότερα κατά 14,3% ήταν επίσης τα αναψυκτικά και το μεταλλικό
νερό, όπως επίσης κατά 12,3% τα λαχανικά, κατά 20,5% τα
φρούτα και κατά 7% τα γαλακτοκομικά, σύμφωνα με τα
ίδια στοιχεία. Αυξημένες κατά 6% σε σχέση με πέρσι είναι οι τιμές και στα αλκοολούχα
ποτά που επίσης καταναλώνονται συνήθως σε μεγαλύτερες ποσότητες τις
μέρες των γιορτών. «Πρωταθλητής» βεβαίως των ανατιμήσεων παραμένει το
ελαιόλαδο που αποτελεί βασικότατο συστατικό στα πιάτα που
παρασκευάζονται και για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, με αύξηση 26%
στην κατηγορία «έλαια και λίπη» μέσα σε έναν χρόνο αλλά και συνεχή
ανοδική πορεία της τιμή του ελαιόλαδο, μήνα με τον μήνα. Ακριβότερα σε σχέση με
πέρσι, μεσοσταθμικά κατά 15%, πωλούνται και τα χριστουγεννιάτικα
εδέσματα, μελομακάρονα και κουραμπιέδες, στα ζαχαροπλαστεία της
χώρας.
Με βάση τα
παραπάνω και οι φετινές αγορές των καταναλωτών, αναμένεται να έχουν
χαρακτηριστικά αντίστοιχα με των περσινών Χριστουγέννων. Δηλαδή: μικρότερες
ποσότητες στο καλάθι, κυνήγι των προσφορών και αντικατάσταση ακριβότερων
προϊόντων με άλλα οικονομικότερα.
Έρχεται
το καλάθι των Χριστουγέννων
Από την
πλευρά του το υπουργείο Ανάπτυξης, ετοιμάζεται να εφαρμόσει,
από τα μέσα Δεκεμβρίου, για δεύτερη χρονιά στα σούπερ μάρκετ το «Καλάθι των Χριστουγέννων», εμπλουτίζοντας
ουσιαστικά το «Καλάθι του νοικοκυριού» - για την περίοδο των γιορτών- με
προϊόντα αυξημένης ζήτησης και στόχο τη συγκράτηση των τιμών. Τα προϊόντα αυτά
την περασμένη χρονιά ήταν η γαλοπούλα, το μοσχάρι, το τσουρέκι, η
βασιλόπιτα και η σοκολάτα. Παράλληλα, σε εφαρμογή βρίσκεται και το
μέτρο της «μόνιμης μείωσης τιμής, με περισσότερα από 1.100 προϊόντα να
συμμετέχουν στην πρωτοβουλία για μείωση της τιμής τους κατά τουλάχιστον 5% και
έγγραφη δέσμευση από πλευράς των εταιρειών πως αυτό θα ισχύσει για τουλάχιστον
ένα 6μηνο.
0 Σχόλια