Έτος Μνήμης ξεριζωμού χιλιάδων Ελλήνων του Ικονίου, της Καισάρειας, της Κιλικίας!
Γράφει η Πρόεδρος Πίκουλα Αργυρώ
Έχουν διανυθεί Εκατό και ένα έτη, από την Συνθήκη της Λωζάνης, η οποία περιλάμβανε μέσα στους όρους της, την υποχρεωτική ανταλλαγή των πληθυσμών με κριτήριο το θρήσκευμα. Αυτός ο Όρος οδήγησε το 1924, Έλληνες που ζούσαν στο εσωτερικό της Μικράς Ασίας και που δεν είχαν εμπλακεί σε πολεμικές συρράξεις, να αναγκαστούν να αποχωρήσουν από την Τουρκία.
ΕΥΧΕΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΜΑΣ











Η πατρώα Γη, μη έχοντας ακόμη συνέλθει από το Καταστροφικό 1922 και έχοντας δεχθεί , πλέον του ενός εκατομμυρίου ρακένδυτους πρόσφυγες, που το μόνο που μπορούσε να παραχωρήσει ήταν μια σκηνή των 30 ατόμων και υποτυπώδη συσσίτια, κλίθηκε και πάλι να υποδεχτεί κάποιες επιπλέον χιλιάδες Πρόσφυγες, από τα βάθη της Ανατολής!
Καππαδοκία 1924!
Το ηφαιστειογενή εκτεταμένο οροπέδιο με δεσπόζοντα το όρος Αργαίο
και τους υψηλούς κωνικούς βράχους, με τα λαξευμένα
μοναστήρια και τις αρχοντικές κατοικίες, γυμνώθηκε από τους γηγενείς
κατοίκους του και μετετράπη σε πραγματικό σεληνιακό εξωπραγματικό Τοπίο!
Η Γη των Φρυγών που δέχθηκε απανωτές
κατακτήσεις από Ασσύριους, Μήδους, Πέρσες και που αποικίστηκε από
Έλληνες, Μακεδόνες και Ρωμαίους, κατόρθωσε να διατηρήσει την αυτονομίας
της, λόγω της πολιτιστικής υπεροχής σε γνώση και παιδεία. Έγινε ο Φρουρός των συνόρων της
Μεγάλης Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και γέννησε τον ξακουστό Βασίλειο Διγενή
Ακρίτα, που ο λαός ως άλλος Όμηρος τον υμνεί μέχρι και σήμερα για τους
αγώνες του την ζωή του την ανδρεία του!
Η Γη που πρόσφερε καταφύγιο σε
αποστόλους και γέννησε ευσεβείς ιεράρχες, με κορυφαίο τον μέγα σε αγάπη και φιλανθρωπία τον Αγ Βασίλειο, έφερε νέους αγίους μαζί
του στην Ελλάδα, τον Αρσένιο και τον Παΐσιο!
Ο Οθωμανισμός πέντε και ο πλέον
αιώνων μπορεί να
τους οδήγησε σε μετανάστευση
σε Μερσίνη, Αλεξάνδρεια, Σμύρνη, Αμισό του Πόντου αλλά κατάφεραν να κρατήσουν αλώβητη την πίστη τους και την
ελληνική τους συνείδηση. Χαρακτηριστική περίπτωση η Καραμανλίδικη γραφή,
την οποία δημιούργησαν γράφοντας τις τουρκικές λέξεις με ελληνικούς
χαρακτήρες αλλά και η ενεργός συμμετοχή τους, στην Ελληνική
Επανάσταση του 1821!
Η ΕΛΛΗΝΙΚΉ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ της Καισάρειας, της Σινασού, του Προκοπίου, της Καρβάλης,
ήσαν πόλεις αγιότοποι, ήσαν
πατρίδες των μεγάλων μας αγίων, Αγ. Γρηγορίου Θεολόγου, Αγ.
Γεωργίου, Αγίου Σάββα, Αγίας Μακρίνας.
Ήκμασαν και
μετατράπηκαν διαχρονικά, σε μεγάλα εμπορικά και πνευματικά κέντρα. Δημοτικά
σχολεία, Παρθεναγωγεία, Ιερατικές Σχολές , φιλεκπαιδευτικές κοινότητες,
μητροπολιτικοί ναοί με πανύψηλα καμπαναριά, εκκλησίες και παρεκκλήσια και
παλιά αρχοντικά, αποδεικνύουν περίτρανα την βυζαντινή κληρονομία και την
επικρατούσα ελληνορθόδοξη πίστη.
Ιδιαίτερη μνεία χρήζει αναφορά
η Σινασός
καθότι το όνομά της είναι συνώνυμο με την δική μας πόλη την Ηλιούπολη, αφού η
λέξη Σινασός αποτελείται από το συνθετικό Σιν που σημαίνει ήλιος και το
καταληκτικό ασσός που σημαίνει πόλις δηλαδή
Σινασός =Ηλιούπολη. Αυτή λοιπόν
μέχρι και το 1923 απαριθμούσε 3000 Έλληνες με έντονο το αίσθημα της Ορθοδοξίας και της ελληνικής καταγωγής με
τον πιο χαρισματικό τέκνο της τον
ευεργέτη Ιωάννη Βαρβάκη. Όλος ο οικισμός της σήμερα αποτελεί τμήμα της
Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Επίσης προστατεύεται από
την UNESCO το καταπληκτικό Υπαίθριο Μουσείο του Γκιόρεμε(
Κόραμα),
καθότι διαθέτει ένα μοναδικό τοπίο, σεληνιακό θα το χαρακτηρίζαμε
που η φύση έχει έρθει και έχει σχεδιάσει στους βράχους, μέσω της
διάβρωσης, πολύπλοκα και απόκοσμα σχέδια, οι δε Καππαδόκες λάξευσαν σε αυτούς κατοικίες,
μοναστήρια και εκκλησίες με εξαιρετικής τέχνης τοιχογραφίες.
Το 2024 είναι έτος αφιερωμένο από την Ιωνική Στέγη ΣΤΗΝ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ προς τιμή των εκατό χρόνων βίαιου ξεριζωμού και προσφυγιάς!
Οι Έλληνες, Ορθόδοξοι Χριστιανοί, της
Καππαδοκίας όντας υπόδουλοι από το 1071 στους Σελτζούκους Τούρκους αλλά και σε άλλους
βαρβάρους επιδρομείς όπως Μογγόλους, Τουρκομάνους , Μαμελούκους, βίωσαν ανά τους αιώνες την λεηλασία
και αιχμαλωσία, κατόρθωσαν όμως να διατηρήσουν ατόφιο το Ελληνικό φρόνημα και
την Χριστιανική τους Πίστη.
Η Καππαδόκικη Κοινότητα έχει να επιδείξει στις σύγχρονες κοινωνίες πως κατορθώνεις κανείς να κρατήσεις, τα ήθη και έθιμα , τους χορούς και τα τραγούδια του , την βαθιά θρησκευτική του πίστη και την εθνική του συνείδηση ζώντας σε ένα εντελώς, εχθρικό περιβάλλον.
Μελετητές και περιηγητές του 19
αιώνα περιγράφουν στα άρθρα τους '... Οι Καπποδόκες Έλληνες είναι ευχάριστοι
και ανοικτοί στους τρόπους τους και η συνομιλία μαζί τους υποδηλώνει μεγάλο βαθμό
ευφυίας και Πολιτισμού ...λέει χαρακτηριστικά ο Robert
Ainsworth το1938 αλλά και ο Demetrius Chables Boulger τον 19ο αιώνα. αποτυπώνει την απόψεις του '' Ότι οι Καππαδόκες
Έλληνες έχουν φήμη σε όλη την Μ. Ασία για την ενέργεια και την εμπορική τους
δραστηριότητα ... Το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό αυτών είναι η μεγάλη αγάπη
για την πατρίδα τους ..
Τους δικαιώνουν και τους δύο, η πλειάδα διακριτών Καππαδόκων όπως Αθανασιάδης , Μποδοσάκης, Ωνάσης , Σιρμάνογλου, Σ. Ρίζος ο οποίος σημειωτέο μίσθωσε άμαξες για να διασώσουν τα κειμήλια τους οι Σινασίτες, οι οποίοι ερχόμενοι ως πρόσφυγες άφησαν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους στο κοινωνικοοικονομικό γίγνεσθαι της Ελλάδος και του ευρύτερου Μείζονος Ελληνισμού!
Σε αυτούς τους επώνυμους αλλά και ανώνυμους Καππαδόκες, που με τα ήθη και τα έθιμα τους, πλούτισαν την Παράδοση και τον Πολιτισμό μας, καταθέτουμε την ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗ ΜΑΣ.

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
0 Σχόλια